گزارش پایان بورس امروز ۴ آبان ۱۴۰۰ / شاخص کل ۳۳۶ واحد رشد کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا نوسانی ابتدا ریزش کرد اما از میانه بازار روند رو به رشد به خود گرفت و با 336 و احد رشد همراه شد.

به گزارش رصد روز، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند نوسانی قرار گرفت، به گونه‌ای که در ابتدای معاملات با ریزش قابل توجهی همراه شد و از میانه ساعات معاملات روند رو به رشد به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با رشد ۳۳۶ واحد به رقم یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۷۰ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز ۳۶۳۲ واحد کاهش یافته و به رقم ۳۷۶ هزار و ۵۲۶ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران امروز بیش از ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار میلیارد تومان شد.

ارزش معاملات در بورس تهران بیش از ۳۶۴۷ میلیارد تومان شد و ارزش معاملات فرابورس هم ۳ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان رسید.با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۶ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان گذر کرد.

معامله‌گران امروز بیش از ۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۶۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی ۰.۰۲ درصد رشد کردند و اما شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم وزن ۰.۹۶ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۰.۳ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۵ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس بدون تغییر باقی ماند.

امروز نمادهای پتروشیمی پردیس، پتروشیمی نوری، فولاد مبارکه، چادرملو، گسترش نفت و گاز پارسیان، بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی فناوران و پتروشیمی خارک بیشترین اثرات کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل ۵ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۹ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۹۸ هزار میلیارد تومان شد، ارزش بازار پایه هم به بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۱.۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۵۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۱۶۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، فرابورس ایران، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای صنعتی مینو و برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس ایران را داشته‌اند.

نقشه

با توجه به ریزش شاخص بورس در سال جاری و نیمه دوم سال گذشته به اذعان اکثر کارشناسان از جمله مدیرعامل وغدیر و مدیران بورسی سهام موجود در بازار اکثرا به کف قیمت رسیده و اصطلاحا ارزنده شده‌اند، اما در عین حال کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند بهتر است به روش غیرمستقیم یعنی از طریق صندوق‌ها وارد شوند، زیرا صندوق‌ها با انواع پیشنهادات برای افراد با ریسک کمتر صندوق با درآمد ثابت، افراد با ریسک متوسط، صندوق‌های  مختلط و افراد با ریسک بالا با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در نظر گرفته‌اند و بنابراین حضور از طریق صندوق‌ها می‌تواند قدری از ریسک بازار را کاهش دهد، اما در عین حال همه کارشناسان اذعان دارند ریسک و نوسان جزء ذات بازار است و نمی‌توان از ریسک صرفنظر کرد، اما کارشناسان می‌گویند سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها یعنی غیرمستقیم به نفع سرمایه‌گذاران حقیقی است تا از ریسک قدری کاسته شود.

نما

همچنین با توجه به اینکه عمده معاملات فرابورس از طریق عملیات بازار باز توسط بانک‌ها انجام می‌شود باید توجه داشت که در نیمه دوم امسال بازار روند رو به رشد خواهد گرفت این مسأله‌ای است که اکثر کارشناسان بازار اذعان دارند، چون سودآوری و فروش شرکت‌های بورسی در نیمه اول امسال با حدود ۸۰ درصد رشد همراه بوده و پتانسیل رشد سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد اما باید از هیجانات و شایعات در فضای مجازی کاسته شود و مردم فقط به سخنان مسؤولان مربوطه توجه کنند و از شایعات و سیگنال‌فروشان دوری گزینند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط