گزارش پایان بورس امروز ۷ دی ۱۴۰۰ /عقب نشینی ۴۲۹ واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۰.۰۳درصد افت و شاخص هم‌وزن نیز ۰.۵درصد رشد کرد.

به گزارش رصد روز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۰.۰۳درصد افت و شاخص هم‌وزن نیز ۰.۵درصد رشد کرد.

 بورس اوراق بهادار تهران گرچه روز گذشته هم روند رو به رشد پیدا کرده بود، کانال ۱.۴ میلیون واحدی را پس گرفته بود، اما امروز در یک روند ریزشی قرار گرفت و گرچه از میانه بازار درصدد اصلاح برآمد، اما در نهایت با عقب‌نشینی ۴۲۸ واحد نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۸۸۵ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۱۹۷۷ واحد به رقم ۳۶۷ هزار و ۳۶۲ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۸۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۵.۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۲۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۱۹۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز در فرابورس هم به بیش از ۱۷۴۹ میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت در بورس تهران با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۳ درصد کاهش یافتند این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۵۴درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور بدون تغییر ماند، شاخص بازار اول بورس فقط ۰.۱ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۶ درصد افت کرد.

امروز نمادهای پتروشیمی بوعلی و چادرملو بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای فولاد مبارکه، شستا، ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی پارس، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران امروز اما روند رو به رشد وجود داشت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۱۰۹ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۸۲۹ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم ۳۲۹ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۱.۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۷۳ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۷۵۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو، سنگ‌آهن گهرزمین در فرابورس ایران بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین و پتروشیمی قائد بصیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 با توجه به مردمی شدن بورس و حضور ۷۰ درصد جمعیت کشور در بازار سرمایه لازم است برای ماندگاری مردم در این بازار شرکت‌های بورسی و فرابورسی سودهای تقسیمی که در مجامع سالانه تصویب می‌شود، را برای پرهیز از هزینه‌های اداری و نیز رعایت  حق‌الناس سود شرکت‌ها را به صورت متمرکز و از طریق شماره حساب‌های اعلام شده سهامداران در سامانه سجام واریز کنند، متأسفانه هنوز برخی شرکت‌ها در شرایط کرونایی مردم را برای دریافت سود ناچیز خود به بانک‌ها فرا می‌خوانند که در این بین بسیاری از سهامداران متوجه تقسیم سود نمی‌شوند و یا اینکه به جهت کم بودن سود برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.بنابراین سودهای اندک مردم در حساب‌های شرکت‌ها رسوب می‌شود و یک حق‌الناس بزرگی بر گردن مدیران‌عامل شرکت‌های سهامی عام می‌ماند.

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و کارشناسان توصیه می‌کنند، مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به صورت غیرمستقیم وارد بازار شوند.

آخرین قیمت ۱۴۶نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۸۲نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

03d4e0c6-36c8-47c0-b633-c36e8e41a192

حقیقی‌ها امروز ۱۳۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «شستا»، «خودرو»، «خساپا»، «فملی»، «برکت»، «خگستر» و «شبندر» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «فرابورس»، «حآفرین»، «توسن»، «فجهان»، «مدیریت»، «شاروم» و«شگویا» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به سه هزار و ۲۱۰میلیارد تومان رسید.

87cfeff7-d8e3-4810-bad9-d84ad3db2c1c

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار