آزادسازی محدوده های بلوکه شده معدنی راه حل تأمین و توزیع مواد معدنی در زنجیره فولاد / برداشت غیراصولی از معادن بهره وری را کاهش داده

مصطفی فقری مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: یکی از چالشهای مهم توزیع مواد معدنی در کشور بلوکه شدن تعداد زیادی از حلقه های معدنی است که آزادسازی ۱۰ درصد آنان می تواند تحولات زیادی را منجر شود.  به گزارش اختصاصی رصد رو...

مصطفی فقری مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: یکی از چالشهای مهم توزیع مواد معدنی در کشور بلوکه شدن تعداد زیادی از حلقه های معدنی است که آزادسازی ۱۰ درصد آنان می تواند تحولات زیادی را منجر شود. 

به گزارش اختصاصی رصد روز، هرسال وعده های زیادی در خصوص تأمین و توزیع مواد معدنی در زنجیره فولاد داده می شود اما در عین حال هیچ یک از وعده ها با شروع سال جدید به دلایلی که توجیه پذیری ان سخت است محقق نمی شود و واحدها تولیدی همچنان باید با مشکلات تأمین و توزیع مواد معدنی روبرو باشند. این موضوع که اولین نتیجه آن خام فروشی در برخی واحدهاست گردش مالی شرکتها را به دلیل عدم توازن مناسب دستخوش تغییر می کند.

در این خصوص مصطفی فقری مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی رصد روز گفت: بدون شک به دلیل عدم مدیریت صحیح در صدور برخی مجوزرها توازن توزیع مواد معدنی در زنجیره فولاد با چالش روبرو شد. البته سوءمدیریت در این زمینه مربوط به سالهای گذشته بود و چون اصلاحی در این ارتباط صورت نگرفت هنوز هم شاهد آن هستیم و در خوارک شرکتهای فولادسازی همچنان دغدغه های زیادی وجود دارد.

وی بیان کرد: مهمترین مسئله در این باره به تأمین سنگ آهن و آهن اسفنجی مربوط می شود. فقری در خصوص محدودیت تأمین کک نیز توضیح داد: تأمین این ماده ارزشمند برای شرکتهایی که بصورت کوره بلند تولید انجام می دهند حائز اهمیت است که در کشورمان شرکتهای ذوب آهن اصفهان از دیرباز سبک و سیاق تولیدش به این منوال بوده و اخیراً نیز فولاد زرند ایرانیان به همین صورت اقدام به تولید می کند که با توجه به عدم تأمین کافی این ماده در داخل کشور و علیرغم قیمت بالای جهانی آن این شرکتها مجبور به واردات کک هستند که در نتیجه قیمت تمام شده محصولشان افزایش پیدا می کند.

فقری افزود: به دلیل عدم تأمین مواد اولیه آمار کارخانجات کنسانتره و گندله سازی کاهش پیدا کرده در حال حاضر بخش مهمی از ظرفیت آنها بدون استفاده مانده. مدیر استخراج مواد معدنی فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل نیازست تا اکتشافات توسعه پیدا کند و محدوده های معدنی که به هرعلتی بلوکه شدند زودتر تعیین تکلیف شوند. محدودیت اعمال شده در این مناطق باعث شده تا ظرفیت بسیاری زیادی از استخراج مواد اولیه مغفول باقی بماند و در زنجیره تولید مورد استفاده قرار نگیرند. کافیست که دولت ۱۰ درصد این محدوده ها را آزاد کند آنوقت شاهد تحولات بزرگ و سرمایه گذاری های قابل توجه خواهیم بود مصطفی فقری در خصوص مساحت این محدوده ها گفت: آمار دقیقی در این باره وجود ندارد اما ۸۰ تا ۹۰ درصد محدوده هایی که می توان از آنها در تأمین مواد اولیه بهره گرفت درگیر اعمال محدودیت هستند.

مصطفی فقری درخصوص سایر راههای افزایش تأمین مواد اولیه گفت: یکی دیگر از مهمترین این مسائل به شیوه های بهره برداری در معادن بازمی گردد که باید با تکنولوژیهای بروز شده در آنها عملیات اکتشاف و استخراج را انجام داد. متأسفانه در برخی معادن فعال ما استخراج با بهره وری پایین صورت می گیرد به این معنی که میزان بهره برداری از میانگین برآورد شده مواد مانند سنگ آهن با توجه به شیوه های بهره برداری بسیار پایین ترست. بنابراین اگر شیوه های بهروری ما در معادن ارتقاء پیدا کند با همین وضعیت هم می توان به تأمین سنگ آهن به میزان کافی امیدوار بود. اما استخراجهای غیراصولی باعث شده تا ما بصورت مستقیم سراغ ماده معدنی برویم و مقدار زیادی باطله در این شرایط روی دستمان بماند و ما نتوانیم آن را تفکیک کنیم.

فقری در خصوص نقش معاونت معدنی وزارت صمت در این باره گفت: برقراری توازن در ارائه مجوزها معدنی مهمترین اقدامیست که انتظار می رود صورت گیرد. به عنوان مثال احداث واحدهای گندله سازی فولاد مبارکه در کنار سایر واحدها که در بخش کنسانتره فعالیت می نمایند باعث شده تا خوراک کمتری دریافت کنند و این موضوع حتما آسیب هایی را متوجه فولاد مبارکه خواهد کرد بنابراین از معاونت معدنی وزارت صمت انتظار می رود تا این مسئله را به دقت مورد توجه داشته باشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار