امیدواریم صحبت های برخی مسئولین ناشی از جهل باشد!

به گزارش رصد روز، متاسفانه برخی تصمیماتی که از جانب مسئولین اتخاذ میگردد باعث شده که جامعه دلالان گسترش یافته و باعث ایجاد آسیب جدی به تولید کشور گردد. بورس کالا یکی از سازوکارهایی است که میتواند بسیار سودآور برای شرکت ها بوده و باعث رشد ...

به گزارش رصد روز، متاسفانه برخی تصمیماتی که از جانب مسئولین اتخاذ میگردد باعث شده که جامعه دلالان گسترش یافته و باعث ایجاد آسیب جدی به تولید کشور گردد. بورس کالا یکی از سازوکارهایی است که میتواند بسیار سودآور برای شرکت ها بوده و باعث رشد آنها گردد.

حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز؛ در خصوص کارکرد بورس کالا اظهار داشت: در چند ماه اخیر شاهد برخی اتفاقات مشکوکی بودیم، تفکری که همراه با ظاهر شعار معیشت مردم وارد کارزار شده؛ اما در عملکرد بسیار مشکوک و خلاف این ادعا حرکت می‌کند و نمیدانیم این رفتار از عدم شناخت بوده و یا آگاهانه قصد نابودی بخش تولید را دارند. بورس کالا باعث شده شرکت ها توسعه یابند و حضور دلالان کم‌رنگ تر شود و در برابر تحریم هایی که با آن مواجه هستیم یاری رسان اصلی صنعت بوده و این موضوع بر کسی پوشیده نیست؛ در صنعت پتروشیمی، فولاد، سیمان که در بورس کالا فعال اند، با کوتاه شدن دست دلالان در یک دهه اخیر؛ منافع به سمت واحد های تولیدی سرازیر شده و باعث شده این واحد های دولتی یا شبه دولتی، که اکثرا متعلق به صندوق های بازنشستگی و سهام عدالت اند از سود و بهره‌وری بیشتری منتفع شوند؛ شایان ذکر است صندوق های بازنشستگی ۴۶ میلیون و سهام عدالت ۵۱ میلیون عضو دارد که این خود معیشت مردم است!

وی افزود: فلذا اگر قصد دست درازی، دخالت در این شرکت ها را داشته باشیم، در نهایت مجبور خواهیم بود دوباره آنها را تامین مالی کنیم و طبیعتا درآمد های مالیاتی نیز کاهش می‌یابد. ایراد بعدی آن است که رقابت پذیری شرکت ها نیز افت خواهد داشت و در منطقه نیز توانایی رقابت با صنایع کشورهایی چون عربستان و امارات از بین خواهد رفت.

وی در رابطه با برگزاری چندین جلسه کارشناسی مشترک در سطح معاونین وزراء صمت، نفت و اقتصاد در خصوص عرضه و یا عدم عرضه در بورس کالا اظهار داشت: اینکه وزارتخانه ها چنین نظراتی را داشته اند بیان کننده این است که به کارکرد بورس کالا اعتقاد دارند و اینکه رئیس جمهور درخواست این نشست و بررسی را داده به عقیده بنده، نشات گرفته از فشاری است که بر رئیس جمهور وارد شده و برای خروج از این فشار نظر تخصصی خواسته شده. هرچند در بعضی بخش ها به وزارتخانه ها نقد هایی نیز وارد است همچون مسئله نرخ خوراک گاز، چون بر پایه اطلاعات غلط سازمان برنامه و بودجه با نرخ هفت هزار تومان بودجه را بسته بود و تکالیف کرده بود. برای همین نظر تخصصی اعمال نشد و با یک اشباه بخش تولید و صنعت دچار ضرر و زیان شدیدی شدند. دولت باید آگاهانه در مقابل کسانی که با شعار معیشت مردم به دنبال نابودی بخش تولید اند مقابله کرده و نظر کارشناسانه افراد مستقل را حتی نیز کسب کند تا مسائل اقتصادی در یک فضای مناسب مورد نقد و پرورش قرار گیرد.

دو حالت وجود دارد، تصمیمات یا از روی نادانی است یا کمک به تحریم‌هاست.
دلیل حذف خودرو از بورس کالا ناشی از نادانی برخی مسئولین بوده زیرا اطلاعات شفاف و درستی از سازوکارهایی چون قیمت آزاد، قیمت کارخانه و قیمت معاملات در بورس کالا نداشتند؛ زمانی که کمتر از پنج درصد معاملات در بورس کالا وجود دارد بورس کالا تاثیر شدیدی نمیتواند بر بازار بگذارد. بانک مرکزی هشتاددردصد منابع ارزی را دارد و نمیتواند بازار ارز را کنترل کند. وقتی میزان تولید کم است و برای عرضه در بورس کالا هم شرط گذاشته می‌شود طبیعتا بازار آزادی شکل می‌گیرد، هرچند دوست‌نداریم بازار آزادهایی چون ارز و خودرو را به رسمیت بشناسیم اما وجود آنها را نمیتوان منکر شد و عامله مردم به آن رجوع کرده و نیاز های خود را تامین میکنند. بسیاری از اتفاقاتی که می‌افتند مربوط به جهل اقتصادی است و در غیر این صورت مشکوک و آب در اسیاب دشمن ریختن.

مبنای سود آوری حاشیه سود است!
وی خاطر نشان کرد:حاشیه سود شرکت ها از ۳۶ درصد به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته، این در حالی است که نرخ تورم پنجاه درصد بوده و شرکتی که زیر نرخ تورم حاشیه سود داشته باشد به مرور نابود خواهد شد و فرصت ایجاد تعادل را نخواهد داشت. زمانی که سود دلالان ۲۰۰ درصد است.

امیدواریم صحبت های برخی مسئولین ناشی از جهل باشد و نه اگاهانه؛ زیرا در این صورت باعث فاجعه خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: افرادی که تصمیمات‌شان ناشی از نادانی است و پشت تریبون ها قرار میگیرند و فرق بین عرضه قهوه رایگان را با عرضه طلا به بانکهای آمریکایی نمیدانند و نمودارها را اشتباه میگیرند، در نتیجه چنین تصمیمات اشتباهی نیز اتخاذ میکنند. هم اکنون بسیاری از محصولات داخلی در حال قاچاق به دلیل ارزان بودن قیمت آنها نسبت به قیمت های جهانی است؛ با تلاش بر کاهش بیشتر قیمتها، عده ای نیز به دنبال همدستی با دلالان و افرادی که کالا ها را قاچاق میکنند بوده تا از سود بیشتری بهره مند شوند.

وی افزود: بنابر این حاشیه سود ملاک سودآوری است. یکی از راه های تعیین سود، حاشیه سود از محل ارزش جایگزینی است. در حال حاضر شرکتی که به فرض ارزش جایگزینی آن ۴۰۰هزار میلیارد تومان باشد، تنها۲۰ هزار میلیارد سود حاصل میکند یعنی پنج درصد حاشیه سود! این یعنی تولید و سرمایه گذاری رو به تعطیلی خواهد بود. با تمام سود کسب شده حتی نمیشود تعمیرات و تامینات اساسی انجام داد، و توسعه شرکت‌ها و نوآوری را نمیتوان متصور بود. به دلیل اجباری نبودن تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، میزان استهلاک آنها نمیز بسیار ناچیز است. در نتیجه سودهای یاد شده شرکت ها واقعی نبوده زیرا استهلاک ها لحاظ نشده و تجدید ارزیابی نشدند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط