لغو ویزای ایران از مبدأ قطر همزمان با جام‌جهانی

مدیرکل توسعه گردشگری خارجی از موافقت وزارت خارجه با لغو ویزای ایران از مبدأ کشور قطر همزمان با جهام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد.

به گزارش رصد روز، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی از موافقت وزارت خارجه با لغو ویزای ایران از مبدأ کشور قطر همزمان با جهام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد.

لیلا اژدری گفت: اعتبار این موافقت‌نامه به مدت دو ماه و محدود به دوران برگزاری جام جهانی قطر است. طبق آنچه وزارت امور خارجه نیز پذیرفته و با آن موافقت کرده است ویزای ایران برای اتباع خارجی که از مبدأ قطر متقاضی سفر به ایران هستند در صورت ثبت درخواست، لغو خواهد شد.

او همچنین با اشاره به سفر وزیر راه قطر به جزیره کیش و مذاکرات معاون گردشگری درباره همکاری ایران در جام جهانی ۲۰۲۲، ‌ اظهار کرد: یکی از شروط سفر به قطر، خرید بلیت بازی‌ها، شناسه هواداری و سه روز اقامت در این کشور تعیین شده است. قطر برای اسکان تماشاچیان جام جهانی قرار است شاتل‌هایی را برپا کند که از کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در این زمینه دعوت کرده است، این شاتل‌ها پرتابل و قابل جابه‌جایی هستند و کشورهایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند در پایان می‌توانند این شاتل‌ها را به کشور خود انتقال دهند. با این وجود، ایران برای اسکان و پذیرش بخشی از تماشاچیان جام جهانی اعلام آمادگی کرده و معاون گردشگری نیز در مذاکره با مقامات قطر آن را پیگیری خواهد کرد. جزئیات بیشتر درباره نوع همکاری‌ها و مذاکرات بین دو کشور تا روز سه‌شنبه مشخص خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره موافقت وزارت خارجه با لغو موقتی روادید ایران از مبدأ قطر توضیح داد: به دنبال جلساتی که از خردادماه ۱۳۹۹ با ذی‌نفعان با موضوع جام جهانی قطر برگزار شد، یکی از پیشنهادها لغو روادید یا تخفیف در صدور روادید بود که می‌تواند مشوق خوبی برای جذب گردشگران خارجی از قطر به ایران باشد، وزارت خارجه به دنبال موافقت با لغو روادید به مدت دوماه، نامه‌ای را به معاون اول رییس‌جمهور فرستاده است که منتظریم از نظر قانونی دستور بودجه‌ای آن ابلاغ شود.

وزارت خارجه درباره ساز و کار اولیه صدور رایگان روادید ایران در دوران جام جهانی قطر نیز توضیح داده است: «اتباع کشورهایی که تیم‌های فوتبال آن‌ها به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرده‌اند، می‌توانند درخواست روادید رایگان برای یک‌ یا دو بار ورود و بیش از آن با مدت اعتبار دو ماه و اقامت ۲۰ روزه از طریق ثبت درخواست ارائه کنند.

همچنین اتباع تمام کشورها (به‌جز اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش، سومالی، سریلانکا) که تابع شرایط روادید جهانگردی بوده و همچنین اتباع کشورهای آمریکا، انگلستان و کانادا که روند اخذ روادید آن‌ها مانند قبل از طریق درخواست قبلی و انجام بررسی‌های لازم خواهد بود، در صورت ارائه بلیت از مبدأ دوحه می‌توانند از طریق ثبت درخواست و درج تصویر بلیت در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) درخواست روادید رایگان یک‌ بار، دو بار ورود یا ورود متعدد با مدت اعتبار دوماهه و اقامت ۲۰ روزه را داشته باشند.

اتباع تمام کشورهایی که (به‌جز کشورهای یادشده) از وزارت ورزش و جوانان متوقف فیه خود نامه‌ای مبنی بر گواهی شرکت فرد را ارائه کنند، می‌توانند به شرط ثبت درخواست روادید و درج تصویر گواهی از وزارت ورزش خود در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) نسبت به درخواست روادید فوق اقدام کنند.

در صورت ارائه یادداشت رسمی توسط وزارت خارجه کشور متوقف فیه یا نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی خارجی در ایران مبنی بر اعلام شرکت فرد یا افراد متقاضی می‌توانند روادید متعدد رایگان با مدت اعتبار دو ماهه با مدت ۲۰ روز را به شرط ثبت درخواست و درج تصویر یادداشت رسمی به زبان‌های فارسی و زبان مد نظر کشور خود در سامانه (در محل در نظر گرفته شده) ارائه دهند.

اتباع کشورهایی که از طریق ترانزیت تمایل به شرکت در جام جهانی قطر دارند، با ارائه مدارک لازم (در سامانه روادید) می‌توانند درخواست روادید متعدد رایگان با مدت اعتبار دوماهه با مدت ۲۰ روزه را داشته باشند.»

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار