مهمترین ضعفهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ / لایحه ای پر ابهام با چالش های نگران کننده

مهمترین ضعفهای لایحه بودجه 1400 تنها مربوط به درآمدهای نفتی نیست بلکه دولت پیش بینی کرده که سال آینده از بازار سرمایه 95 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که باید از دولت پرسید منبع تحقق این پیش بینی آیا قرار است که مانند امسال باشد تا ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، چشم خیلی ها به لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که به گفته بسیاری از نمایندگان مجلس با اسنپ به مجلس رسید. رئیس جمهور علت نیامدن به محلس را مشورت با ستادی اعلام کرد که خودش رئیس ان است و قرار بود رئیس سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع وارد مجلس شود اما این اتفاق هم نیفتاد تا در نتیجه معاون پارلمانی رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کند. بررسی های فعلی بودجه ۱۴۰۰ چند نکته را روشن می سازد که می توان از آن به عنوان مهمترین ضعفهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ نام برد.

 

در حالیکه قرار بود لایحه بودجه سال آینده میزان اتکایش به درآمدهای نفتی کمتر شود اما این مسئله اتفاق نیقتاد و در نهایت درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده ۱۹۹ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان تعیین شد که نسبت به سال جاری وابستگی به موضوع درآمدهای نفتی رشد ۳.۵ برابری داشته باشد.

 

این مسئله آنجا بیشتر مورد نگرانیست که می بینیم موضوع درآمدهای نفتی اتکای ۲۴ درصدی کل بودجه را نشان می دهد و از طرفی دولت با پیش بینی کسب درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومانی در ازای پیش فروش نفت مسئله نگران کننده ای را برای بورس رقم می زند.

 

مهمترین ضعفهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ تنها مربوط به درآمدهای نفتی نیست بلکه دولت پیش بینی کرده که سال آینده از بازار سرمایه ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که باید از دولت پرسید منبع تحقق این پیش بینی آیا قرار است که مانند امسال باشد تا در آن بازار سرمایه به تعبیر نماینده مجلس قتلگاه سرمایه های مردم باشد؟

 

سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ۲۰ درصد برآورد شده و اگر فروش نفت با بشکه ای ۴۰ دلار محقق شدنی باشد که در آن اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد بازهم باید دید که با موانع پیش رو این مسئله شدنیست یا خیر؟

 

بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر بیست و چهار میلیون و سیصد و پنجاه و هفت هزار و هفتاد و هشت میلیارد و نهصد و هشتاد و شش میلیون ریال است که نسبت به سال قبل ۲۰.۲ درصد رشد را نشان می دهد و این یعنی عملا مبحث جهش تولید در سال جاری آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته که لبه تند و تیز انتقاد را به سمت سازمانهایی که می گیرد که می بایستی زمینه های این موضوع را در کشور تسهیل می کردند.

 

مهمترین ضعفهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ به عدم دقت لازم در برآورد بودجه عمرانی کشور نیز مربوط می شود که باید از سازمان برنامه بودجه پرسید ابتدا تکلیف ۵۵ درصدی که رئیس پیشین دیوان محاسبات اعلام کرده بود در این بخش ریخت و پاش می شود چیست و اگر بنا به کار عمرانی باشد با توجه به شرایط موجود باید برای هر ریال آن به طور دقیق برنامه داشت با ردیف بودجه امسال این رقم اعلام شد حالا با توجه به افزایش ۴۸ درصدی این میزان آیا باید شاهد تکرار این موضوع بود؟

 

در ادامه بررسی مهمترین ضعفهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ به کسری تراز عملیاتی ۳۱۹ هزار میلیار تومانی می رسیم که باید برایش فکر چاره کرد زیرا با شرایط فعلی منبع تأمین این کسری مشخص نیست هرچند که به گفته برخی نمایندگان کسری بودجه اگر مشاهده شود لایحه را رد می کنند.

 

یکی دیگر از مواردی که باید به دقت مورد مداقه قرار گیرد رشد تنها ۲۵ درصدی حقوق کارگران است که با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس در این مورد که روی رقم ۴۰ درصد تأکید دارند باید مورد بازبینی قرار گیرد رشد سرانه قیمتها و فشار حاصل از وضعیت اقتصادی روی دوش ستونهای تولید کشور طبیعتاً مشکلات زیادی را با رقم فعلی ایجاد خواهد کرد.

 

آنچه که از از این لایحه بودجه قابل استنباط است به طور کلی در موارد ذیل خلاصه می شود؛

  1. عدم توجه کافی به توسعه سایر بخشهای صنعتی و تولیدی
  2. آینده مبهم بورس در بودجه ۱۴۰۰
  3. عدم توجه لازم به میزان درآمد مردم
  4. عدم توجه به اصلاح ساختار بودجه
  5. اتکای بیش از حد و نگران کننده به درآمدهای نفتی
  6. عدم رصد دولت روی بخشهای عمرانی و اتلاف هزینه ها در این بخش
  7. وضعیت نگران کننده منابع صندوق توسعه ملی با پیش بینی فروش نفت با بشکه ای ۴۰ دلار

 

 

بیشتر بخوانید:

تصویری تلخ از کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با یک کشور بحران زده

بی اطلاعی ۷۰ نماینده مجلس از میزان خط فقر و نرخ تورم در کشور

یک وزارتخانه و یک خانواده گره کور افزایش قیمت مرغ

یکسال پس از گرانی بنزین چه کردیم؟

۱۵ پروژه از ۲۱ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک زیرساخت مناسبی برای اجرا ندارد

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار