یکسال پس از گرانی بنزین چه کردیم؟

برخی از راهکارهای اقتصادی تأثیر معکوسی در وضعیت معیشتی مردم گذاشته و اوضاع زمانی نگران کننده به نظر می رسد که می بینیم در بین کشورهایی که تورم بالای 25 درصد دارند هیچ یک از همسایگان کشورمان حضور ندارند و البته ادبیاتی که همیشه دیوار کوتاه...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، یکسال پس از گرانی بنزین با این پرسش روبرو می شویم که حاصل چنین تدبیری که در یک شب بنزین ۳۰۰ درصد گران شد چه بود؟ گزارش مرکز آمار اعلام می کند که دهک پائین و فقیر جامعه  ۴ برابر بیشتر از قشر ثروتمند جامعه فشار را تحمل کردند و این موضوع با سیاستها و شعارهایی که حکایت از حمایت از قشر ضعیف جامعه دارد در تباین است. نرخ تورم مواد غذایی در آبان ماه سال جاری به ۱۳ درصد رسیده که این عدد در مقایسه با سال قبل رشد قابل ملاحظه ای داشته زیرا تورم نقطه به نقطه بیان می کند که این عدد برای مواد غذایی به ۵۶ درصد می رسد.

قرار بود که که مسئله گرانی بنزین برای مردم خصوصاً قشر ضعیف جامعه فرصتی را ایجاد کند تا کمی از چالش های موجودشان کم کند اما آمار منتشر شده واقعا نا امید کننده بود. عدم کنترل نقدینگی و به بن بست خوردن برخی از تئوریهای اقتصادی دولت مانند فروش اوراق و اخذ مالیات و نیز ارائه برخی از راهکارها مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی همگی تأثیر معکوسی در وضعیت معیشتی مردم گذاشته و اوضاع زمانی نگران کننده به نظر می رسد که می بینیم در بین کشورهایی که تورم بالای ۲۵ درصد دارند هیچ یک از همسایگان کشورمان حضور ندارند و البته ادبیاتی که همیشه دیوار کوتاه برخی از نکرده های اقتصادیست به موضوع تحریم ها اشاره دارد.

متأسفانه باید اذعان کرد که دولت در کنترل قیمتها هیچ ابزار با ثباتی در دست ندارد. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در کشورهای همسایه در حال رخ دادنست کنترل هزینه تولید و در نتیجه ثبات قیمتهاست در حالی که اگر بنا باشد تورم نقطه به نقطه تورم تولید را در چندسال گذشته در کشور برآورد کنیم نموداری صعودی را می بینیم. البته در این میان نباید از شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رشد قیمتها غافل شد. متأسفانه یکی از موضوعاتی که باید در مورد کشورمان به آن اشاره کرد عدم شناسایی دقیق لایه های تورم در کشور است. در این مورد تنها به یک ساز و کار قوی نظارتی نیاز است. شناسایی شرکتهای تو در تو ، جلوگیری از ایجاد رانت ، تغییر سیستم گزینشی مدیران ، پذیرفتن تورم به عنوان پدیده ای پولی همگی از جمله پیشنهادهایی هستند که باید به صورت دقیق برای اجرای آنها برنامه داشت.

متأسفانه عدم سیاستهای پولی مستقل در کشور که به شدت تحت تأثیر سیاستهای ارزی قرار دارد اقتصاد تورمی را منجر شده و نتیجه آن در چنین آماری به شدت درک می شود.

همه اینها گفته شد تا بدانیم که یکسال پس از سیاستهای گرانی بنزین هنوز مسئله ای که باید را در اقتصاد مشاهده نمی کنیم و این موضوع نیازمند ریکاوری جدی تیم اقتصادی دولت است.

 

بیشتر بخوانید:

 

کسب درآمد نفتی از جیب مردم در بازار سرمایه

بررسی تناقضات پیرامون خرید واکسن کرونا / وزارت بهداشت با سند صحبت کند

بانکهای دولتی بزرگترین چالش بانکداری دیجیتال !!!

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار