یک وزارتخانه و یک خانواده گره کور افزایش قیمت مرغ

در محاسبه قیمت مرغ نباید فراموش کرد که 70 درصد قیمت این محصول مربوط به خوراک می شود که در این زمینه تنها به یک وزارتخانه به نام کشاورزی و یک خانواده می رسیم. خانواده ای که اتفاقا درباره یکی از اعضای آنها حرف و حدیث زیاد است و باید دید که ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، افزایش قیمت مرغ در کشور باعث نارضایتی بسیاری از مصرف کنندگان شد. فرضیه هایی مختلفی در این زمینه مطرح است خصوصاً اینکه برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که نهادهای ذیربط کاملا از این موضوع آگاهی داشتند. جدا از این مسئله عدم تأمین ارز به موقع برای واردات نهاده های دامی توسط بانک مرکزی یکی دیگر از گلایه هائیست که توسط افراد مطرح می شود. افزایش قیمت مرغ البته حاشیه های دیگری هم دارد که بد نیست به آن پرداخته شود. مهمترین نکته ای که در این باره قابل ذکرست به انخصار بر می گردد. قیمت مرغ زنده در تاریخ ۳ آذر به طور میانگین ۲۳ هزار و ۱۷۳ تومان بود در حالیکه قیمت مرغ در همین تاریخ ۳۵ هزار تومان بود.

در محاسبه قیمت مرغ نباید فراموش کرد که ۷۰ درصد قیمت این محصول مربوط به خوراک می شود که در این زمینه تنها به یک وزارتخانه به نام کشاورزی و یک خانواده می رسیم. خانواده ای که اتفاقا درباره یکی از اعضای آنها حرف و حدیث زیاد است و باید دید که آیا وضعیت به وجود آمده درباره قیمت مرغ باز هم به این مسئله مربوط می شود.

موضوع دیگری که باید از آن به عنوان ابهام در بازار مرغ نام برد اینجاست که چند درصد خوراک دام و طیور با نرخ دولتی به بازار عرضه شده است؟ یافته ها حاکی از این است که کمتر از ۳۰ درصد خوراک دام و طیور با ارز دولتی روانه بازار شده در اینصورت باید از ۷۰ درصد بقیه پرسید.

یکی از شرکتهای تقریبا خانوادگی که در این زمینه به فعالیت می پردازد طی سال ۹۷ و ۹۸ نزدیک به ۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است. در این زمینه با توجه به اطلاعاتی که در اختیار وزارت کشاورزی قرار دارد می تواند از عدم عرضه ۷۰ درصد باقیمانده مطالبه گری کند و اگر در این زیمنه با محدودیت هایی روبروست می توان از نهادهای نظارتی خواست که اقدام مطلوب را در این باره انجام دهند.

افزایش قیمت مرغ و از طرفی ابهام در واردات نهاده های دامی و خوراک دام و طیور بدون شک بی ارتباط با هم نیستند اما سؤال اینجاست که آیا نهادهای مسئول از این موضوع بی اطلاع هستند؟

یکی از فعالان بازار در گفتگو با خبرنگار رصد روز بیان کرد که قیمتهایی که به بازار تحمیل می شود با سیاستهای اتخاذ شده برای کنترل بازار در تضاد است زیرا ما با موضوع انحصار روبرو هستیم که اگر شکسته نشود فقط بصورت مقطعی این مشکل برطرف میشود و باز روز از نو روزی از نو.

 

بیشتر بخوانید:

 

۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز دولتی در اختیار ۴ شرکت

یکسال پس از گرانی بنزین چه کردیم؟

کسب درآمد نفتی از جیب مردم در بازار سرمایه

بررسی تناقضات پیرامون خرید واکسن کرونا / وزارت بهداشت با سند صحبت کند

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار