هشدار جدی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان / نگذاریم اشتباهات گذشته تکرار شود

اردیبهشت 25 سال پیش صندوق ذخیره فرهنگیان شروع به فعالیت کرد. مجموعه ای که از آن انتظار می رفت در جهت رشد و ارتقاء وضعیت فرهنگیان جامعه حرکت کند زیرا نزدیک به 900 هزار فرهنگی را در عضویت خود می بیند البته این گزاره به معنای نادیده گرفتن خد...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، نام صندوق ذخیره فرهنگیان خواه ناخواه یادآور اتفاقات خوبی در چندسال گذشته نیست. اتفاقاتی که تبعات بدی را برای اقتصاد کشور به همراه آورد و هنوز نتایج آن به وضوح در برخی از بخشها مشهود است. دستگیری شهاب الدین غندالی میدرعامل سابق این صندوق نیز به ابهامات موجود در آن دامن زد و باعث موجی از بی اعتمادیها به فعالیتهای آن شد. یکی از اصلی ترین موضوعاتی که درباره صندوق ذخیره فرهنگیان باید به آن اشاره کرد نبود شفافیت در خروجی های مالیست. این صندوق هم اکنون مهدی نیکدل را به عنوان مدیرعامل خود دارد و محمدهاشم رکن تهران ریاست هیئت مدیره آن را عهده دار است. عیسی شهسوار خجسته نائب رئیسی هیئت مدیره را دارد و رحیم اسماعیلی دانا و محمدصادق عزیزی دیگر اعضای هیئت مدیره آن هستند.

اردیبهشت ۲۵ سال پیش صندوق ذخیره فرهنگیان شروع به فعالیت کرد. مجموعه ای که از آن انتظار می رفت در جهت رشد و ارتقاء وضعیت فرهنگیان جامعه حرکت کند زیرا نزدیک به ۹۰۰ هزار فرهنگی را در عضویت خود می بیند البته این گزاره به معنای نادیده گرفتن خدمات این صندوق به بخش فرهنگی و معلمان کشور نیست اما اتفاقاتی را که در چندسال گذشته شاهد آن بودیم وجهه آن را زیر سؤال برد.

حجم فساد رخ داده در این مجموعه آنقدر زیاد بود که ۱۵ نفر از نمایندگان وقت مجلس عضو کمیته تحقیق و تفحص از آن شدند و جبار کوچکی نژاد درباره این صندوق گفته بود ” ۴۰ درصد از سهام این صندوق به نام شخصی وزرای دولت هاشمی رفسنجانی در همان زمان زده شده‌است: متأسفانه مبنای صندوق را از همان بدو تأسیس کج گذاشته‌اند و صندوق را ملک شخصی خود کرده بودند. به گونه‌ای که در همان اوایل فعالیت صندوق برخی وزرا ۴۰ درصد صندوق را جزو سهام خود کردند و بقیه را میان شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تقسیم کردند”.

نگاهی به هلدینگهای زیرمجموعه این صندوق گواهی می دهد که در حال حاضر مجموعه متبوع مهدی نیکدل بیش از ۳۷ شرکت زیر مجموعه را در خود دارد که هر کدام تراکنشهای مالی قابل توجهی می توانند داشته باشند. بانک سرمایه ، بیمه معلم چندین پتروشیمی معروف و شرکتهای صنعتی جزو شرکتهای زیر مجموعه هلدینگهای در اختیار صندوق ذخیره است که باید در این صورت از مسئولین و نهادهای نظارتی پرسید که آیا صندوقی با این گستردگی و تعداد اعضاء نباید صورتهای مالی مدونی را در پورتال خود داشته باشد تا همگی به صورت آزاد به آن دسترسی داشته باشند.

هلدینگ ساختمانی معلم ( ۴ شرکت زیر مجموعه ) ، هلدینگ تدبیرگران اطلس ( ۱۱ شرکت زیر مجموعه ) ، هلدینگ پترو فرهنگ ( ۱۰ شرکت زیر مجموعه ) و هلدینگ سرمایه گذاری فرهنگیان ( ۱۲ شرکت زیر مجموعه ) از جمله شرکتهای تابعه این صندوق هستند که باید از مهدی نیکدل و عیسی شهسواری خجسته که خود زمانی معاون سازمان برنامه و بودجه بود پرسید که چطور صندوقی با این وضعیت نباید صورتهای مالی خود را منتشر کند تا اولا نظارت در مورد آن به حداکثر ممکن برسد و دوما مسائلی که در دوره مدیریت قبلی یعنی شهاب الدین غندالی افتاد تکرار نشود؟

 

 

آیا مهدی نیکدل و سایر اعضای هیئت مدیره صندوق ذخیر فرهنگیان می پذیرند که عدم شفافیتهای مالی یکی از عوامل بروز اتفاقاتی بود که در دوره شهاب الدین غندالی اتفاق افتاد؟ به هرحال چیزی که مفروض به نظر می رسد و می توان مجدانه درباره آن پافشاری کرد انتشار صورتهای مالی است که مطالبه برحق همه فرهنگیان کشور می تواند باشد تا از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم.

 

بیشتر بخوانید: 

 

زیان انباشته بانک سرمایه ۷۲ برابر سرمایه ثبت شده

اظهارات عجیب وکیل متهم بانک سرمایه در دادگاه

 

 

 

مطالب مرتبط