بانک خوب ” سرمایه ” نیست

این بانک خصوصی که مأموریت خود را ایجاد بیشترین ارزش افزوده برای ذینفعان از طریق توسعه بازارهای داخلی و خارجی و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن بانکی بیان می دارد فعلا تا تحقق این شعار فاصله بسیار زیادی می بیند زیرا پارامترهای رس...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بانک سرمایه با زیان قابل توجه بیش از ۲۸۹ هزار میلیاردی روبروست و معلوم نیست که آیا می توان امیدوار به ادامه حضور آن در نظام بانکی بود یا خیر. بدهیهای سنگین ، زیان انباشته زیاد ، کفایت سرمایه بسیار نگران کننده و نسبت سرمایه ثبت شده این بانک به زیان و خالص و سود انباشته همگی حامی از اوضاع اضطراریست.

این بانک خصوصی که مأموریت خود را ایجاد بیشترین ارزش افزوده برای ذینفعان از طریق توسعه بازارهای داخلی و خارجی و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن بانکی بیان می دارد فعلا تا تحقق این شعار فاصله بسیار زیادی می بیند زیرا پارامترهای رسیدن به این هدف فعلا دور از دسترس ارکان بانک قرار دارد.

نگاهی به وضعیت آمارهای این بانک به خوبی مشخص می کند که با وضعیت بسیار وخیمی روبرو هستیم که از آن می توان به یکی از بزرگترین چالشهای یک دهه گذشته نظام بانکی تعبیر کرد:

زیان انباشته: ۲۸۹.۷۳۹ میلیارد ریال

جمع دارایی ها: ۱۳۹.۲۷۹ میلیارد ریال

جمع بدهی ها: ۴۲۴.۰۴۴ میلیارد ریال

سرمایه ثبت شده: ۴ هزار میلیارد ریال

جمع بدهی های بانک ۱۰۶ برابر سرمایه ثبت شده و ۳ برابر جمع دارائیهاست

زیان انباشته بانک ۷۲ برابر سرمایه ثبت شده و ۲ برابر جمع دارائیها

بانک سرمایه

کفایت سرمایه را هم اگر به این آمار اضافه کنیم جایی برای دفاع از عملکرد این بانک نخواهد ماند اما سؤال اینجاست که با این وضعیت چه اصراری برای ادامه فعالیت آن است؟

از این گذشته نرخ رشد سود ده ساله بر اساس عملکرد واقعی سالانه رقم منفی ۱۱ درصد را نشان می دهد. البته لازم به ذکر است که این بانک از سال ۹۴ سودسازی نداشته.

سؤالی دیگری که باید پرسید اینجاست که این بانک با این وضعیت چطور در ۳ ماهه گذشته ۹۹ درصد سود در بازار سرمایه محقق کرده؟ این آمار نشان می دهد که اگر همین امروز درباره وضعیت فعلی بانک و منابع سپرده گذارانش تصمیم گیری نشود فردا ممکن است خیلی دیر باشد. آنچه که تاکنون اتفاف افتاده برازنده نظام اقتصادی کشور نیست و امیدواریم که به زودی با تغییر رویه در این بانک شاهد اتفاقات خوب باشیم نه اینکه دل سهامداران و سپرده گذاران این بانک به خاطر وجود چنین شرایطی در آشوب باشد.

 

بیشتر بخوانید:

از نقض قانون تا ابهام در کمیته حسابرسی شرکت نیروکلر + سند

کاهش ۲۰ هزار تنی فروش صادراتی کارخانه آهن و فولاد ارفع

صنعت خودروسازی ما سیاسی است

عدم افشای حقوق و مزایای شرکت صنعتی بهشهر تعمداً یا سهواً؟

تخلف آشکار عضو موظف هیئت مدیره فروشگاههای زنجیره ای رفاه + سند

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار