کارشناسان تاکید می کنند که این امر تازگی ندارد بلکه از زمانی است که ترامپ از دست دادن به نانسی پلوسی هنگام قرائت سخنرانی سالانه در مجلس نمایندگان امتناع کرد و در مقابل پلوسی نیز متن سخنرانی ترامپ را پاره کرد و به کناری انداخت.

کارشناسان بین المللی می گویند که در واقع تلاشی برای ادب کردن ترامپ به منظور حفظ هویت دولت امریکا به عنوان یک نهاد سیاسی وجود دارد. آنچه که اینک رخ می دهد در واقع فروپاشی ارزش هاست که علت اصلی آن یک خلل بنیادی است. ترامپ هیچ گاه علت این خلل نبود بلکه حاصل و نتیجه آن است. از این رو برخی جمهوری خواهان و تمام دموکراتها می خواهند تا در مقابل ترامپ بایستند و او را برکنار کنند.

برخی محققان سیاسی می گویند که ترامپ در یکی از توییت های خود امنیت و صلح جهانی را تهدید کرد. ترامپ با ترور شهید سلیمانی در عراق از سیاست زورگویی به زشت ترین شکل آن استفاده کرد. ترامپ نسبت به روسای پیشین امریکا کمتر وارد جنگ شد اما با لغو توافق هسته ای صلح جهانی را در معرض خطر قرار داد.

 

محققان سیاسی تاکید می کنند که توافق هسته ای با ایران هیچ گاه یک توافق آمریکایی ایرانی نبود بلکه توافقی بود که به شورای امنیت رسید و در امضای آن ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان مشارکت کردند. لذا یک توافق بین المللی به شمار می آید و ترامپ این توافق را با یک توییت برهم زد و صلح جهانی را تهدید کرد.

کارشناسان استعفای ترامپ در روزهای باقیمانده از ریاستش را بعید دانستند و گفتند هرکسی که ترامپ را بشناسد می داند که تا اخرین لحظه تسلیم نمی شود. با این حال تلاشهای بسیاری از سوی دو حزب برای عزل ترامپ و نیز محاکمه او به سبب تمرد و تلاش برای کودتا علیه انتخابات و مسائل متعدد دیگری وجود دارد.

محققان سیاسی پیش بینی کردند در صورت تداوم این وضعیت ممکن است امریکا از لحاظ جغرافیایی تقسیم شود زیرا این کشور در حال حاضر به سبب سیاست های ترامپ دچار دودستگی شده است.

کارشناسان مسائل بین المللی تاکید کردند که امریکا نهادهای لازم و کافی برای جلوگیری از وقوع یک جنگ داخلی در اختیار دارد اما این نهادها نمی توانند مانع تجزیه و تفکیک کشور شوند. ممکن است تجزیه و تفکیک هدف بسیاری از ایالت های امریکا باشد. این ایالتها به این باور رسیدند که منافع آنها در چارچوب ایالات متحده آمریکا نیست.