آیا پدیده «ترامپیسم» در آمریکا ماندگار می‌شود؟

روزنامه ال پائیس اسپانیا در گزارشی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: با اعلام نام جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و عدم پذیرش انتقال مسالمت آمیز قدرت از سوی دونالد ترامپ، حال باید دید حزب جمهوری‌خواه چه رویه ای را در...

به گزارش رصد روز ، روزنامه ال پائیس اسپانیا در گزارشی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با تیتر «زندگی پس از ترامپ» نوشت سرانجام پس از یک آخر هفته پر تنش و انتظار در آمریکا، پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات به عنوان رئیس‌جمهوری آینده این کشور اعلام شد. بی تردید راهکار بایدن برای بهبود وضعیت این کشور علاوه بر اصلاح مدیریت غلط ترامپ در بحران بیماری همه‌گیر، مقابله با دسته بندی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نژادی است که به مشخصه بارز آمریکا در قرن ۲۱ تبدیل شده و بی تردید نیازمند حمایت حزب جمهوری‌خواه است. نکته حائز اهمیت اینکه دونالد ترامپ شکست خورده است و همه می‌توانیم نفس راحتی بکشیم اما نباید فراموش کرد که مبارزه برای شکست ترامپیسم تازه آغاز شده است.

به نوشته ال پائیس، این امر پس از برگزاری انتخابات مرسوم است که فرد بازنده ضمن به رسمیت شناختن پیروزی نامزد منتخب، در جهت اتحاد کشور تلاش کرده و طرفداران خود را متقاعد می‌کند که اکنون که انتخابات پایان یافته این حریف است که اکثریت آرا را به دست آورده و با حمایت مردم برای حکومت اقدام خواهد کرد. انتقال قدرت از جورج دبلیو بوش به بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ و همچنین زمان پیروزی باراک اوباما بر جان مک کین در سال ۲۰۰۸، نمونه هایی از پذیرش نتایج انتخابات از سوی روسای جمهور بازنده و انتقال مسالمت آمیز قدرت در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود. اما شواهد حاکم بر این روزهای آمریکا بیانگر این است که احتمال پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ در آینده ای نزدیک کمتر از صفر درصد است.

در ادامه این گزارش آمده است: متاسفانه ترامپ تنها کسی نیست که انکار واقعیت را در پیش گرفته است. در حالی که ترامپ با درخواست توقف شمارش آرا و طرح ادعاهای بی اساس و غیر مستند از تقلب سعی در بی اعتبار کردن نتایج انتخابات داشت، حزب جمهوری‌خواه نیز به استثنای «کریس کریستی» فرماندار سابق نیوجرسی و سناتور «میت رامنی» سکوت اختیار کرد.

کریستی، متحد نزدیک ترامپ که به او در کارزار انتخاباتی اش کمک کرد علیه ادعاهای دروغ و گمراه کننده کاخ سفید موضع گیری کرده و ادعای پیروزی زودرس ترامپ (اوایل صبح چهارشنبه) هنگامی که هنوز میلیون‌ها آرا شمارش نشده بود، محکوم کرد و گفت رئیس جمهور بذر تفرقه و اختلاف را می‌کارد.

رامنی نیز در بیانیه‌ای گفت شمارش هر رای قلب دموکراسی ماست. این فرآیند اغلب طولانی و برای کسانی که در حال انجام آن هستند خسته کننده است. آرا شمرده خواهد شد. اگر تخلفاتی مشاهده شود در دادگاه‌ها بررسی و در نهایت حل می‌شود. به دموکراسی، قانون اساسی ما و مردم آمریکا ایمان داشته باشید.

ال پائیس نوشت: از آنجا که هیچ یک از دو نامزد هنوز در ایالت جورجیا رای به دست نیاورده و روند انتخاب دو کرسی سنا در ایالت جورجیا به مرحله دوم (اوایل ژانویه) کشیده شده است، در کوتاه مدت این سیاست انکار احتمالا بخشی از استراتژی حزب جمهوری‌خواه به منظور حفظ حمایت طرفدارانشان در رقابت برای کنترل آینده سنا و توازن قدرت به نفع جمهوری‌خواهان خواهد بود. ضمن آنکه گروه جمهوری‌خواهان محافظه کار عضو «پروژه لینکلن» انتخابات جورجیا را آغاز مبارزه برای شکست ترامپیسم دانسته اند. با این حال به عقیده بسیاری از کارشناسان، آن طیف از جمهوری خواهان که بخواهند از ترامپیسم فاصله بگیرند با اقبال عمومی هواداران حزب جمهوری خواه مواجه نخواهند شد. در نتیجه، باید منتظر تقویت ترامپیسم درون حزب جمهوری خواه حتی با وجود شکست شخص ترامپ باشیم. به علاوه اینکه این موضوع در انتخابات سال‌های آینده امریکا تاثیرگذار خواهد بود.

سال ۲۰۱۹ یک کمیته اقدام سیاسی برای جلوگیری از انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات توسط اعضای کنونی و سابق حزب جمهوری‌خواه با نام «پروژه لینکلن» شکل گرفت. رهبری پروژه لینکلن را استراتژیست هایی همچون جان ویوِر، ریک ویلسون، استیو اشمیت و جنیفر هورن رئیس سابق کمیته امور خارجه جمهوریخواه نیوهمپشایر برعهده دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: گذشته از گمانه زنی‌ها از اهداف طولانی مدت جمهوری‌خواهان از عدم پذیرش نتیجه نهایی انتخابات، اکنون پرسش اساسی این است که زیر سوال بردن انتخابات برای آینده این حزب چه معنا و مفهومی دارد. آیا این تن ندادن به واقعیت نتایج در طولانی مدت به دنبال تضعیف مشروعیت جایگاه ریاست جمهوری بایدن خواهد بود؟ فراموش نکنیم که مشروعیت زدایی از حق حاکمیت رئیس‌جمهوری قانونی یکی از ارکان پوپولیسم است. حال باید دید آیا این رویه در رفتار جمهوری‌خواهان ادامه خواهد یافت یا خیر. همچنین باید دید شعارهای سیاسی ملی گرایانه و محافظه کارانه فرهنگ ترامپیسم در پوشش اعتراض های طرف بازنده تا چه میزان در ذهنیت حزب جمهوری‌خواه ریشه دوانده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی تحت عنوان «در حالی که ترامپ از پذیرش شکست خودداری می کند، جمهوریخواهان دچار اختلاف هستند» نوشت: مشاوران ترامپ به رئیس جمهوری درباره شانس اندک او در پیروزی در هر نبرد حقوقی هشدار داده اند. تیم ترامپ خود را آماده دوران انتقالی کرده اند و رهبران جهان پیام های تبریک خود را برای رئیس جمهوری منتخب ارسال می کنند.

انتخابات آمریکا که از سال گذشته به شکل رقابت درون حزبی آغاز و از تابستان امسال هم به صورت رقابت دو حزبی بین جو بایدن نامزد دموکرات و دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه آغاز شد، در ۱۳ آبان ماه به طور رسمی پایان یافت.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار