ابداع کپسول بلعیدنی توسط دانشمند ایرانی برای جمع آوری باکتری‌ها از روده

رحیم رحیمی و همکارانش در دانشگاه "پردو"(Purdue) موفق به ابداع یک کپسول قابل بلعیدن شده‌اند که حاوی یک هیدروژل جاذب درون یک پوسته رزین است و می‌تواند باکتری‌های روده را جمع آوری کند.

به گزارش رصد روز ، باکتری هایی که در دستگاه گوارش ما وجود دارند، می توانند چیزهای زیادی در مورد سلامتی ما بگویند. اکنون یک کپسول تازه توسعه یافته می تواند با جمع آوری باکتری ها از مکان های خاص در دستگاه گوارش اطلاعات بیشتری فراهم کند.

پزشکان به طور معمول مدفوع بیمار را به منظور کسب این اطلاعات تجزیه و تحلیل می کنند تا ببینند چه نوع باکتری هایی در دستگاه گوارش بیمار زندگی می کنند. اما متأسفانه هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا این باکتری ها متعلق به روده کوچک، روده بزرگ، معده یا هر جای دیگر در دستگاه گوارش هستند، وجود ندارد. اینجاست که این کپسول خوراکی وارد می شود و به کار می آید.

این کپسول که به سرپرستی “رحیم رحیمی” استادیار دانشگاه پردو در ایندیانا آمریکا ایجاد شده است، اساسا از یک هیدروژل جاذب داخل یک پوسته رزینی تشکیل شده است.

شیمیِ این پوسته را می توان طوری تنظیم کرد که وقتی در معرض pH قسمت خاصی از دستگاه گوارش قرار می گیرد، حل شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، هیدروژل، مایع گوارشی را که حاوی باکتری است، جذب می کند. ژل با انجام این کار منبسط می شود و کپسول در نهایت بسته می شود تا باکتری های جمع شده را به دام بیاندازد و از جذب بیشتر آنها جلوگیری کند.

سپس این کپسول در بقیه دستگاه گوارش سفر می کند و سرانجام همراه با مدفوع دفع می شود. در نهایت توسط محققان بازیابی می شود و ژل بیرون کشیده و تجزیه و تحلیل می شود تا ببینند که کدام باکتری در در آن وجود دارد.

هر کپسول فقط یک بار استفاده می شود و ساخت آن حدود یک دلار هزینه دارد.

قرار است این فناوری قبل از انجام آزمایش های انسانی بر روی خوک ها آزمایش شود.

“رحیم رحیمی” می گوید: این رویکرد فرصت های جدیدی را برای مطالعه اینکه چه نوعی از باکتری ها در روده وجود دارند، فراهم می کند. این به ما کمک می کند تا دریابیم که چگونه این باکتری ها را برای مبارزه با بیماری ها دستکاری کنیم.

این تحقیقات در مجله RSC Advances منتشر شده است.

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط