احتمال واردات ۵ میلیون تن گندم

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: با توجه به کاهش بارندگی و تاثیر خشکسالی بر عملکرد برآورد می‌شود که دولت بیش از ۵ میلیون تن گندم وارد کند.

به گزارش رصد روز، محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از کاهش ۵۰ درصدی نزولات جوی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل، عملکرد تولید بشدت کاهش یافته است.

وی افزود: با وجود حذف ارز دولتی و اختلالات ارزی، قیمت نهاده‌های تولید از جمله کود‌های شیمیایی، سموم و سایر نهاده‌های مورد نیاز تولید محصولات اساسی از جمله گندم ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصد رشد داشته است.

ملک زاده ادامه داد: با توجه به گرانی کود شیمیایی بسیاری از کشاورزان نتوانستند در سال زراعی جاری مصرف کنند که این امر در کاهش عملکرد تولید تاثیر بسزایی دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی قیمت تمام شده هر کیلو گندم را بالای ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی، مابه التفاوت و مشکلی که امسال برای عملکرد تولید پیش آمده باید از طریق بیمه محصولات کشاورزی و حوادث غیرمترقبه جبران شود و دولت را به علت خشکسالی و گرانی نهاده نباید وادار کرد که قیمت تمام شده را به نرخ خرید محصول لحاظ کند چرا که قیمت نان و سوخت زمانیکه افزایش می‌یابد، قیمت تمامی اقلام بدون هماهنگی بالا می‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: با شرایط فعلی اعضای شورای اقتصاد به این نتیجه رسیده اند که قیمت ۵ هزار تومانی را برای خرید تضمینی هر کیلو گندم اعلام کنند، چنانچه کاهش عملکردی اتفاق بیفتد از ناحیه حوادث غیرمترقبه و صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید جبران شود.

ملک زاده با تاکید بر این موضوع که قیمت ۵ هزار تومانی خرید تضمینی قبل از تولید باید اعلام می‌شد، بیان کرد: اعلام قیمت ۵ هزار تومانی خرید قبل از تولید در افزایش سطح زیر کشت محصول تاثیر بسزایی داشت که با این وجود نیازی به واردات نداشتیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی درباره آخرین وضعیت واردات گندم گفت: با تاخیر در اصلاح قیمت خرید تضمینی همزمان با فصل برداشت، استقبال خوبی همچون سال‌هایی که به خودکفایی رسیدیم، از تولید صورت نگرفت که با کاهش بارندگی و عدم استفاده از نهاده‌ها همچون کود شیمیایی برآورد می‌شود که دولت بیش از ۵ میلیون تن گندم باید وارد کند.

ملک زاده با اشاره به مصرف گندم تولیدی به عنوان خوراک دام و طیور افزود: با اعلام قیمت ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد، کشاورزان استقبالی از کشت نکردند که در نهایت با کاهش سطح زیرکشت و عملکرد موجب شد تا در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی نرسیم و به علت گرانی نهاده، بسیاری از دامداران مزارع کشاورزی را از تولیدکنندگان اجاره کردند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت کنجاله و علوفه، دامداران با اجاره زمین از کشاورزان، دام‌های خود را رها کردند یا محصولات تولیدی را خشک می‌کنند تا به عنوان نهاده دامی مصرف کنند که در نهایت این‌موضوع منجر به افزایش واردات می‌شود.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط