ادعای عجیب دژپسند درباره استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی برای اجرای بودجه سال ۹۹

از ابتدای سال گذشته کارشناسان بارها نسبت به کسری بودجه تاریخی و تشدید تورم در صورت استقراض دولت از بانک مرکزی هشدار داده‌بودند. نشانه‌های آن نیز افزایش تورم در سال گذشته بود؛ در حالی که تورم نقطه‌ای در ابتدای سال گذشته به سطح زیر ۲۰درصد ر...

به گزارش رصد روز، با این وجود وزیر اقتصاد بارها استقراض از بانک مرکزی را تکذیب کرده‌ بود و حتی دژپسند سال گذشته بیان کرد برخی بر توهم اشتباه استقراض دولت از بانک مرکزی تاکید دارند و دولت هیچگاه به‌دنبال پولی شدن کسری ناشی از عدم تحقق منابع نبوده‌است.

 

با این وجود عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته عنوان کرد در سال ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ بخشی از بودجه دولت از تسعیر منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است و در شرایطی که منابع این صندوق در خارج مسدود است. بانک مرکزی هم مکلف به تبدیل به ریال شده است؛ یعنی چاپ پول انجام داده و حداقل در کوتاه مدت این اتفاق به افزایش تورم منتهی خواهد شد.

اما امروز دژپسند، وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای عجیب عنوان کرد که دولت یک ریال برای اجرای بودجه سال ۹۹ از بانک مرکزی استقراض نکرده است و بانک مرکزی تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده و در مقابل پول تزریق کرده است.

وی ادامه داد بنابراین بانک مرکزی ارز را از بازار خریداری کرده و در اِزای آن به دستگاه‌هایی که باید از آن محل پول واریز می‌کرده، وجوهی را پرداخت کرد. اگر بتوانیم هرچه زودتر آن وجوه را به داخل کشور منتقل یا قابل حواله و معامله کنیم، همان مقدار ارز قابل معامله و مبادله شده و به تاجر ما حواله داده می‌شود و متناسب با آن هم ریال جمع خواهد شد بنابراین استقراض از بانک مرکزی صحیح نیست.

 

اظهارات دژپسند از آن جهت تعجب برانگیز است که این عمل مصداق بازر استقراض از بانک مرکزی است و محل تأمین آن پایه پولی است که به تشدید نقدینگی و افزایش تورم می‌انجامد؛ در حالی که اگر این ارز‌ها در دسترس بود، بانک مرکزی با فروش آن نه تنها موجب افزایش پایه پولی نمی‌شد، بلکه مقداری از نقدینگی اقتصاد نیز کاسته می‌شد. حالا می‌توان دلیل ادامه تشدید تورم و نوسان‌های بازار ارز را در حالی که انتظارات منفی تعدیل شده‌بود را متوجه شد

این اولین بار نیست که مجموعه وزارت اقتصاد نه تنها با اشتباهات خود، التهابات اقتصادی را تشدید می‌کند بلکه در مصاحبه‌های خود این اقدامات را وارونه نمایش می‌دهند. تابستان امسال نیز در حالی که کارشناسان نسبت به تسهیلات‌دهی بانک‌ها برای حمایت از بازار سرمایه و اثر آن بر تشدید نقدینگی هشدار داده‌بودند که معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد این موضوع را کذب خوانده‌‎بود. اما بعدها مشخص شد که بخشی از افزایش نقدینگی به دلیل اعطای تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های زیر مجموعه خود برای حمایت از بازار سرمایه بوده‌است.

بی‌شک بخش قابل توجهی از معضلات اقتصادی ایران طی سه سال اخیر، همین اقدامات و وارونه نمایی‌های وزارت اقتصاد است. دلیل اینگونه صحبت‌ها و اقدامات چیست؟

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط