اروپا در مسیر استقلال از آمریکا

دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا رو به پایان است، اما اتحادیه اروپا می‌گوید درسی از این دوره گرفته است اینکه باید به اندازه کافی قوی باشد تا گلیم خود را از آب بیرون کشد و بدون تکیه و وابستگی به آمریکا، امور خود را پیش ببرد.

به گزارش رصد روز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است وزرای امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا پنجشنبه و جمعه هفته جاری از طریق کنفرانس مجازی تشکیل جلسه دهند تا اولین گزارش سالانه این نهاد درمورد ظرفیت های مشترک دفاعی، پسابرگزیت و تمهیدات پس از ترامپ به  منظور تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت نظامی مستقل را دریافت کنند.

به گفته دیپلمات های اروپایی، جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا لفاظی های تهاجمی سلف خود نسبت به متحدان را متوقف می کند، اما قرار نیست تغییری در پیام آمریکا به وجود آورد مبنی بر اینکه اروپا باید در دفاع از خود مشارکت بیشتری داشته باشد.

یک دیپلمات فرانسوی گفت: ما در وضعیت گذشته نیستیم، جایی که بتوانیم وانمود کنیم ریاست جمهوری دونالد ترامپ هرگز وجود نداشته و جهان همچون چهار سال پیش است.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۷ تلاش کرده است استقلال بیشتری از آمریکا داشته باشد.

فرانسه محرک اصلی این مساله بوده که قدرت نظامی بزرگ باقی مانده در اتحادیه اروپا پس از خروج انگلیس از این نهاد است.

زمانی که انگلیس عضو اتحادیه اروپا بود، در مقابل نقش نظامی بزرگ برای این اتحادیه مقاومت می کرد و درعوض بر ناتو به عنوان نهادی اصلی برای سیستم دفاعی اروپا تاکید داشت.

خروج انگلیس به فرانسه فرصت داد آرمان دیرینه خود برای برخورداری اتحادیه اروپا از نقش مهمتر دفاعی را با حمایت برلین تحقق بخشد.

براساس این گزارش، ترامپ آشکارا دشمن ناتو بود و از کشورهای اروپایی به دلیل اختصاص بودجه اندک در زمینه دفاعی انتقاد می کرد.

در همین حال، وزرای خارجه فرانسه و آلمان در نوشتار مشترکی برای رسانه های آمریکایی و اروپایی اعلام کردند که نسبت به برقراری توازن بیشتر در زمینه شراکت ترانس آتلانتیک متعهد هستند.

جوسپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هفته گذشته به سفرای این اتحادیه به طور محرمانه گفت که اتحادیه اروپا باید زبان قدرت را تمرین کند، نه اینکه فقط با آن صحبت کند.

به گفته کارشناسان، اگرچه اتحادیه اروپا در حال کار روی پروژه های مشترک است و ۸ میلیارد یورو (۹.۴۶ میلیارد دلار) برای سال آینده در زمینه بودجه توسعه تسلیحاتی اختصاص می دهد، این نهاد دستکم یه دهه به زمان نیاز دارد تا به استقلال نظامی از واشنگتن دست یابد.

اختلافات بین فرانسه و آلمان نیز در حال پدیدار شدن است، با توجه به اینکه برلین نسبت به ابتکارعمل های خارج از ناتو با دیده شک و تردید می نگرد.

آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر وزیر دفاع آلمان گفته است که اروپایی ها نمی توانند به جایگزینی سیستم تسلیحات هسته ای دفاعی آمریکا امید داشته باشند.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار