ازدواج و طلاق برای ۵۰ میلیون

خردادماه گذشته دولت در مصوبه ای پرداخت وام ازدواج را برای سنین 18 تا 40 سال تعیین کرد اما پژمانفر نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی معتقد است: این تصمیم دولت یک اقدام غیرمنطقی است

به گزارش رصد روز ، نمای اول: «ورشکسته شدم. جوونی ۳۳ ساله ساکن… هستم. نیازمند وام کم سودم اگر خانم محترمی باشه لطف کنه عقد کنیم برای وام خیلی ممنون میشم از محبتش…»

نمای دوم: معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان می گوید: «با افزایش مبلغ وام، متاسفانه خرید و فروش وام‌های ازدواج، طلاق‌ها و ازدواج‌های صوری نیز افزایش یافته و این امر ۳۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۸ و ۵۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۹ را می‌تواند تضییع کند.»

نمای سوم: آیا وام ازدواج که هدفش کمک به زوج های جوان برای تشکیل خانواده و تسهیل ازدواج است، در مسیر کج قرار گرفته است؟

خبرنگار و ازدواج صوری!
در فضای مجازی چرخی می زنم و این جوان ۳۳ ساله را پیدا می کنم. نوشته: «ورشکسته شدم. جوونی ۳۳ ساله ساکن… هستم. نیازمند وام کم سودم اگر خانم محترمی باشه لطف کنه عقد کنیم برای وام خیلی ممنون میشم از محبتش…»

برای این که با روند ازدواج و طلاق صوری آشنا شوم، به ناچار خودم راباید مشتری ازدواج صوری جا بزنم. گفت و گوی مجازی ام با جوان۳۳ ساله را این گونه آغاز می کنم:

سلام، وقتتون بخیر. ببخشید برای عقد صوری و وام اگر اوکی کنیم، وام ۱۰۰ میلیونی رو چطوری تقسیم می کنید؟
– سلام روز خوش، نصف نصف با حق طلاق برای زن.

برای عقد مهریه رو چه کار می کنید؟
– اونو اگه قبول کنید یک شاخه گل باشه.

ضامن بانک رو شما ردیف می کنید و اقساط رو کی باید بده؟
ضامن رو که میشه با ۲-۳ میلیون خرید و برای اقساط هم توافق می کنیم هر کس اقساط خودش رو پرداخت کنه. فکر کنم هر نفر قسطش ۶۵۰ تومانه.

بعدش برای طلاق به مشکل نمی خوریم؟
– نه. موقع عقد حق طلاق رو میدیم به شما.

از ۵۰میلیون وام چقدر دست من رو می گیره؟
– ۴۹ تومان.

ببخشید قبلا شنیدید کسی این کار رو انجام بده؟
– آره موقعی که دانشجو بودم بعضی ها این کار رو می کردن.

ببخشید یک سوال دیگه، می ارزه آدم برای ۵۰تومن شناسنامه اش رو طلاقی کنه؟ شما خودت با این مشکل نداری؟
– نه من که ازدواج نمی کنم با این اوضاع…

راه دیگه ای نداری برای این ۵۰ میلیون؟ الان با ۵۰ تومن چه کار میشه کرد؟
– نه. من واقعا از نظر مالی ضعیف شدم، این کرونا بدبختم کرد. سود وام ازدواج کمه. در ضمن هنوز با ۵۰ تومن میشه کاری کرد…

ازدواج و طلاق برای ۵۰ میلیون!
جوان ۳۳ ساله البته در میان گفت وگو، سوالاتی از وضعیت من می کند که هر کدام را به گونه ای پاسخ می دهم. از رد و بدل شدن این پرسش ها چندان به نتیجه نمی رسم که او حتما یک شیاد است، بیشتر به نظرم می آید که او در شرایط نامناسب مالی قرار دارد و تصور می کند با این ۵۰ میلیون در زندگی اش گشایشی حاصل می شود. وقتی موضوع درج طلاق در شناسنامه را با او در میان می گذارم، طوری پاسخ می دهد که انگار برایش مهم نیست در شناسنامه و آینده اش چه اتفاقی رخ می دهد.

با این حال بخشی از اعتبار ارائه تسهیلات ازدواج که هدف غایی آن، تسهیل تشکیل خانواده است، با این روش های غیر قانونی از مسیر خود خارج شده است، چنان که محمد مهدی تندگویان معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان نیز دیروز در این باره گفته است:با افزایش مبلغ وام، متاسفانه خرید و فروش وام‌های ازدواج، طلاق‌ها و ازدواج‌های صوری نیز افزایش یافته و این موضوع می تواند ۳۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۸ و ۵۰هزار میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۹ را تضییع کند.آقای تندگویان البته به بخش دیگری از به هدف نرسیدن پرداخت وام ازدواج هم اشاره کرده است: شمار قابل توجهی از درخواست کنندگان وام ازدواج نیز زنان ۴۵ تا ۵۰ ساله هستند که در سن فرزندآوری قرار ندارند و در نتیجه، ازدواج آنان در نرخ رشد جمعیت اثرگذار نخواهد بود.

در عین حالی که خردادماه گذشته دولت در مصوبه ای پرداخت وام ازدواج را برای سنین ۱۸ تا ۴۰ سال تعیین کرد اما پژمانفر نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی معتقد است: این تصمیم دولت یک اقدام غیرمنطقی است؛ کسانی که دیر ازدواج کرده‌اند با توجه به شرایط اقتصادی سختی که وجود دارد یا مشکلاتی که داشته‌اند، دست به ازدواج در سنین بالاتر زده‌اند یا جوانانی هستند که قصد ازدواج زیر ۱۸ سال را دارند که بخش قابل توجهی از ازدواج‌های موفق کشور زیر ۱۸ سال رقم می‌خورد لذا این تصمیم دولت، اتفاق بسیار بدی است و موجب جلوگیری از ازدواج‌های بسیاری و محرومیت مردم ایران از حقوق قانونی خود می‌‌شود.

 

رویداد۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار