سهامداران بیمه دانا بخوانند؛

افزایش سهام سهامدار عمده بیمه دانا

افزایش سهام سهامدار عمده بیمه دانا به منظور مدیریت هیجانات ناشی از مسائل منطقه ای و تنش های سیاسی و یک روز پس از سقوط 53 هزار واحدی شاخص بورس پیام روشنی به همراه داشت که می تواند آرامش را به اردوگاه سهامداران بازگرداند.

به گزارش اختصاصی رصد روز،شرکتهای فعال در بازار سرمایه به واسطه اهمیت همراهی سهامداران با اتخاذ برخی سیاستهای کنترلی و همچنین به منظور جلوگیری از نوسانات شدید که می تواند سرمایه سهامداران را با چالش جدی روبرو کند با انعقاد قرارداد با برخی از شرکتهای بازرگردانی و یا صندوق های سرمایه گذاری تبعات ناشی از ریسکهای موجود در بازار سرمایه و نماد متبوع خود را به حداقل می رسانند.

نقش و حضور بازارگردان در زمان هیجانات ناشی از مسائل خارج از بازار سرمایه بیشتر اهمیت پیدا می کند و در چنین شرایطیست که می توان ضرورت حضور بازارگردان در شرکتهای بورسی را بهتر و بیشتر درک کرد.

در تعریفی جامع‌تر می‌توان گفت بازارگردان، به کارگزار یا معامله‌گری گفته می‌شود که با کسب مجوز لازم و با تعهد به افزایش نقدشوندگی و عرضه و تقاضای اوراق بهادار و تحدید دامنه نوسان قیمت، به خرید و فروش آن اوراق می‌پردازد. در حقیقت این افراد با تکیه بر دانش و تخصصی که دارند عرضه و تقاضا را کنترل می‌کنند و به اعتقاد عده‌ای، آن‌‌ها نجات‌دهندگان مسلط بر بازار هستند. پس طبق آن چه که گفتیم، وظایف بازارگردان‌ها به شرح زیر است:

  • تضمین افزایش نقدشوندگی اوراق
  • تنظیم عرضه و تقاضا در بازار
  • کنترل قیمت اوراق بهادار در محدوده مشخص به منظور جلوگیری از نوسانات شدید
  • کاهش هزینه‌های معامله
  • حفظ نقدینگی در بازار

همان ‌طور که گفتیم رویدادهایی چون هیجان‌های ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی، می‌تواند تعادل بازار را بر هم بزند. بازارگردان‌ها اغلب در مقابل حجم معاملات سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند و به حفظ تعادل بازار کمک می‌کنند. در واقع آن‌ها در شرایط کسادی بازار، خریدار سهام فروشندگان و در زمان تقاضای بالا، فروشنده سهم هستند تا با تنظیم عرضه و تقاضا از نوسان‌های شدید و کاذب در بازار جلوگیری شود. بازارگردانی یعنی تعهد در مقابل خرید یا فروش و برای این کار داشتن منابع وسیع مالی از نیازهای اصلی یک بازار گردان است.

سهامدار عمده بیمه دانا خیال سهامداران خرد را راحت کرد

شرکت بیمه دانا نیز با درک درست و صحیح این مسئله در مهرماه ۱۴۰۱ اقدام به انعقاد قراردادی با صندوق سرمایه گذاری آب.اکسیر سودا نمود که در مهرماه ۱۴۰۲ این قرارداد برای یکسال دیگر تا مهرماه ۱۴۰۳ تمدید شد. براساس اطلاعات مندرج در گزارش تفسیری نه ماهه بیمه دانا مانده سهام نزد بازارگردان این شرکت ۱.۶۶۰.۹۰۴.۳۱۱ برگه سهم بود.

این بازارگردان که در حال حاضر ۸.۸۳ درصد سهام بیمه دانا را در اختیار دارد در پایان معاملات روز ۲۶ فروردین بیش از ۵ میلیون و ۲۵۳ هزار سهم را به مجموع سهام خود اضافه کرد تا با تغییراتی که از دی ماه سال گذشته در میزان سهام این بازارگردان اتفاق افتاد مجموع سهام آن به بیش از یک میلیارد و ۷۱۹ برگه سهم افرایش پیدا کند.

گفتنیست بازارگردان بیمه دانا که سهامداری شرکتهای متنوعی را در بازار سرمایه عهده دارست بیشترین میزان حق السهمش در بیمه دانا وجود دارد. افزایش سهام سهامدار عمده بیمه دانا یک روز پس از سقوط ۵۳ هزار واحدی شاخص و تأثیرات روانی حاصل از تنش های سیاسی از این جهت حائز اهمیت است که می تواند بار روانی سهامداران خرد و هیجانات ناشی از اتفاقات اخیر را کاهش داده و مدیریت کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار