افزایش ۷۰ درصدی تولید محصولات در واحد استراتژیک RH-Top فولاد مبارکه

مدیر متالوژی ثانویه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه از افزایش تقریبا دو برابری تولیدات واحد استراتژیک RH-Top در سال 99 خبر داد و گفت: علاوه بر رکورد تولید سالانه چندین رکورد تولید ماهیانه این واحد نیز در سال 99 جابه‌جا...

به گزارش رصد روز، مسیب فتاح‌المنان مدیر متالوژی ثانویه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه درباره رکوردهای پی‌درپی این بخش در سال ۹۹ با بیان اینکه آخرین رکورد این واحد مربوط به شهریورماه سال قبل با تولید ۶۳۷ هزار تن تختال در ماه بوده است، اظهار کرد: این میزان در اسفندماه به ۶۶۰ هزار تن (رشد ۲۳ هزار تنی نسبت به شهریورماه) افزایش یافت که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

وی افزود: این افزایش تولید در حالی است که شهریورماه ۳۱ روز و اسفندماه ۳۰ روز است. بنابراین در این مدت معادل یک روز کاری بیشتر تولید کردیم. به بیان دیگر طی ۳۰ روز به اندازه ۳۲ روز تختال تولید شد. در کنار این افزایش تولید تختال رکورد های روزانه هم وجود داشته است؛ برای مثال طی دو روز پیاپی به ترتیب ۱۳۸ و ۱۴۰ ذوب  (۱۷ و ۱۸ اسفندماه) به ثبت رسیده است.

مدیر متالوژی ثانویه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: به علاوه در قسمت متالوژی ثانویه واحدی به نام «RH-top» وجود دارد که محصولات استراتژیک برای صنایع استراتژیک نظیر صنعت نفت و گاز تولید می‌کند. برای مثال تولید محصولات کم کربن به منظور استفاده در صنایع خودروسازی و محصولات هیدروژن پایین برای استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بر عهده این واحد است.

فتاح‌المنان افزود: در سال ۹۹ این واحد نیز شاهد یک جهش تولید بود که با توجه به شرایط تحریمی قابل توجه است. سطح تولیدات این واحد در سال۹۸ نزدیک به ۵۳۰ هزار تن بوده است که این مقدار تا پایان سال ۹۹ به به بیش از ۹۰۰ هزار تن افزایش یافت. همچنین در سال قبل فارغ از این افزایش تقریبا دو برابری در تولید سالانه، رکوردهای دیگری نیز به صورت ماهیانه به ثبت رسیده است. برای مثال در اسفندماه رکورد تولید ذوب های خاص در واحد RH به ۸۰ هزار تن رسید که ۲ هزار تن بیش از رکورد قبلی است.

وی خاطرنشان کرد: رکوردهای سال قبل با شرایطی به دست آمده که هیچ تجهیز جدید یا توسعه‌ای در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه نداشتیم و تنها به واسطه افزایش بهره وری و راندمان کاری به رکوردهای فوق دست یافته‌ایم. از اواخر سال ۹۸ بالغ بر ۳۰ پروژه بهبود فرآیند انجام شد که همه در دستیابی به رکوردهای فوق موثر بوده است.

مدیر متالوژی ثانویه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال ۹۹ شرکت فولاد مبارکه و در راس آن مدیر این شرکت تحت تحریم قرار گرفت و به همین دلیل تامین متریل از خارج با مشکلات زیادی همراه بود. بنابراین قطعات مورد نیاز بومی‌سازی شد اما از آنجایی که تامین‌کنندگان داخلی از تجربه کافی برخوردار نبودند، عمر قطعات به واسطه بومی سازی در ابتدا کوتاه بود اما در اواسط سال ۹۹ با افزایش عمر این قطعات علاوه بر افزایش راندمان فرایندها، تامین کنندگان داخلی نیز تقویت شده به سطح کیفی قابل رقابت با کشورهای تامین کننده خارجی رسیدند.

وی درباره تاثیر کرونا بر تولید این بخش نیز اظهار کرد: علاوه بر مسائل فوق، در سال قبل با بیماری کرونا مواجه شدیم که مشکل جدیدی بود و نگران بودیم با تاثیر بر نیروی انسانی و کاهش آن‌ها سطح تولید را تحت تاثیر قرار دهد و حتی باعث توقف تولید شود اما با سیاست‌های کلان و خوبی که در سطح مدیریت عالی سازمان برنامه‌ریزی و اجرا شد و همچنین پشتیبانی خوبی که بر تامین ماسک و متریال بهداشتی و پروتکل‌های ابلاغی که به پرسنل ابلاغ شد با کمترین مشکل به این اهداف دست یافتیم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

ایراسین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار