بازار توافقی فرابورس رسما متولد شد

آیین افتتاحیه «بازار توافقی فرابورس ایران» با حضور رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران در فرابورس برگزار شد. به گزارش رصد روز، امروز آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس ایران با حضور رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران برگزار ش...

آیین افتتاحیه «بازار توافقی فرابورس ایران» با حضور رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران در فرابورس برگزار شد. به گزارش رصد روز، امروز آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس ایران با حضور رییس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران با ارائه گزارشی از عملکرد فرابورس عنوان کرد: در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ارزش بازار فرابورس ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش بازار سهام ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در اینجا رشد ۴۱ درصدی به ثبت رسید.

به گفته این مقام مسئول، معاملات اوراق در فرابورس در این بازه زمانی ۷۰ درصد افزایش یافت و معاملات سهام نیز رشد ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. سهام آزاد شناور و میانگین ارزش معاملات به شناوری رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است. شروع به فعالیت ۹ شرکت در این بازار توام با تامین مالی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی (عرضه اولیه) از دیگر اقدامات فرابورس بوده است.

وی همچنین تاکید کرد:  امروز بازاری با فعالیت غیر بورسی راه‌اندازی و عملیات OTC در فرابورس اجرایی خواهد شد. سرمایه‌گذاران به واسطه تنوع ابزارها و بازارها در فرابورس می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

شتاب فرابورس در مسیر توسعه

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس تصریح کرد: توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسب در حال انجام است.

وی با اشاره به مشکلاتی که بازار پایه داشت، گفت: در بازار پایه تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده وجود نداشت که این اتفاق می‌توانست برای سرمایه‌گذاران ریسک‌های متعددی را ایجاد کند. حال بخش عمده‌ای از شرکت‌های بازار پایه امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را ندارند و باید در بازار توافقی درج شوند هر چند شرکت‌هایی که امکان پذیرش در بازار های بالاتر را دارند می‌بایست به بازارهای اصلی منتقل شوند.

عشقی ادامه داد: پیشنهاد راه‌اندازی بازار توافقی از سوی فرابورس به دلیل این که معاملات سهام در بازار پایه ریسک‌های زیادی برای سهامداران در پی داشت، مطرح شد. موضوع اصلی در بازار توافقی اینجاست که تفاوت‌های محسوس بین شرکت‌های پذیرش‌شده و پذیرش‌نشده در روند معاملات وجود داشته باشد.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: در بازار توافقی حجم مبنا و دامنه نوسان با محدودیت قابل توجهی همراه نیست و سرمایه‌گذاران باید بیانیه ریسک را امضا کنند.

عشقی معتقد است که بازار توافقی مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است و در بازارهای بین‌المللی هم بازاری مشابه بازار پایه وجود ندارد.

این مقام مسئول خبر داد: ورودی بازار پایه بسته شد. حال شرکت‌های که امکان ورود به بازارهای اصلی را ندارند می‌توانند وارد بازار توافقی شوند. مابقی شرکت‌های بازار پایه یا باید به بازارهای بالاتر منتقل شوند یا به سمت بازار توافقی حرکت کنند.

شیرازی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۶ موافقت اصولی صادر شد و ۸۰ طرح تامین مالی شدند. این مهم از افزایش ۴۲۰ درصدی تامین مالی نسبت به سال ۱۴۰۱ حکایت دارد.

منبع: فردای اقتصاد

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار