با حذف یک وعده غذایی چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

متخصصان تغذیه می‌گویند حذف یک وعده غذایی باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود.

به گزارش رصد روز، امروزه بسیاری از مردم به دلایل مختلف مانند مشغله کاری ممکن است که یک وعده غذایی خود را میل نکنند. گرچه شاید این موضوع بسیار رایج و ابتدایی به نظر برسد، اما در این زمان فعل و انفعالاتی در بدن رخ می‌دهد که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

زمانی که فرد یک وعده غذایی را حذف می‌کند در گام نخست، سطح قند خون و انرژی در دسترس بدن کاهش می‌یابد. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه همواره تاکید دارند افراد باید بکوشند در طول روز مواد غذایی مصرف کنند. کاهش قند خون و گرسنگی باعث برهم خوردن تمرکز افراد می‌شود.

با کاهش انرژی در دسترس، بدن به صورت مختلفی به آن واکنش نشان می‌دهد. گلوکز سوخت اصلی سلول‌های مغز است و این گلوکز از شکسته شدن مواد غذایی حاوی کربوهیدارت وارد خون می‌شود. کاهش سطح گلوکز خون باعث کاهش عملکرد بدن و کاهش تمرکز می‌شود.

با خالی بودن معده، پیغام‌هایی از سوی معده و هیپوتالاموس ارسال می‌شود که به فرد گرسنگی را گوشزد می‌کند. در این زمان، ترشح هورمون‌هایی مانند گرلین و لپتین باعث ایجاد احساس گرسنگی و اشتها می‌شود. فرد در این حالت دیگر دچار گرسنگی شدید شده و نیازمند غذا است.

خطری که در این زمان فرد با آن مواجه است خوردن غذا‌های شیرین است. این مواد غذایی گرچه به طور موقت قند خون را بالا می‌برند، اما به دلیل آنکه فاقد مواد مغذی مانند پروتئین ها، چربی، یا فیبر هستند برای سلامت بدن مفید نیستند و در مدت کوتاهی بار دیگر در فرد احساس گرسنگی ایجاد می‌کنند.

همچنین در بیماران دیابتی این حالت می‌تواند بسیار شدیدتر و خطرناکتر باشد. افت شدید قند خون و مصرف یکباره مواد غذایی شیرین می‌تواند به یکباره قند خون را به شدت افزایش دهد. این امر باعث ناکارآمدی انسولین شده و می‌تواند خطراتی مانند سکته مغزی را برای فرد درپی داشته باشد.

یکی از مشکلات دیگر این است که زمانی که فرد یک وعده غذایی خود را حذف می‌کند ولع بیشتری برای خوردن غذا پیدا کرده و احتمال زیاده روی و پرخوری زیاد است. این امر می‌تواند منجر به حالت تهوع، یبوست، نفخ شکم، و خستگی شدید فرد شود.

متخصصان می‌گویند حذف یک وعده غذایی تنها باعث عدم جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن نمی‌شود. در واقع، این کار فعالیت‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبک زندگی سالم انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. انجام کار با شکم خالی باعث کاهش تمرکز می‌شود. همچنین به دلیل انرژی پایین در دسترس بدن، میزان بازدهی فرد در محیط کار کاهش می‌یابد.

به طور کلی حذف وعده‌های غذایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. حتی در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، بهتر است از وعده‌های کم کالری و کوچک به جای حذف کامل غذا استفاده کنید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار