بحران کاغذ در کشور / دست ارزهای مفقود شده بر گلوی روزنامه ها

به گزارش اختصاصی رصد روز ، توئیت مدیرمسئول روزنامه هفت صبح آنقدر تکان دهنده بود که هزاران سؤال بی جواب را به ذهن متبادر می کرد. علی مزینانی مدیرمسئول روزنامه هفت صبح در توییتی نوشت از امروز کاغذی برای چاپ روزنامه نداریم. کاغذ کیلیویی ۳۰ ت...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، توئیت مدیرمسئول روزنامه هفت صبح آنقدر تکان دهنده بود که هزاران سؤال بی جواب را به ذهن متبادر می کرد. علی مزینانی مدیرمسئول روزنامه هفت صبح در توییتی نوشت از امروز کاغذی برای چاپ روزنامه نداریم. کاغذ کیلیویی ۳۰ تومان در بازار غیر رسمی هم پیدا نمی شئد. اگر از فردا نسخه کاغذی روزنامه در دسترس نبود نتیجه سه قفله شدن واردات کاغذ است و بس. روزگار خوش آنها که شنبه روزنامه اند و نیازی به کاغذ ندارند و منتظر سهمیه کاغذ برای فروش هستند. بحران کاغذ در کشور علیرغم اینکه پیش لرزه های خود را از سنوات قبل نشان داده بود چاره ای را پیش روی خود ندید و در نتیجه شاهد فاجعه ای هستیم که در آن تریبون های صدای مردم به خاموشی می روند.

بحران کاغذ در کشور 1

نگاهی به تیتر رسانه ها از سال ۹۷ گویای این موضوع که مافیای کاغذ در کشور جولان می دهد و به بهانه واردات مواد اولیه روی قیمت کاغذ می کشد. این در حالیست که ار سال ۹۷ بحران کاغذ در مجلس و تبعات آن بارها بررسی شد اما نتیجه ای که درمان وضعیت موجود باشد از آن به دست نیامد.

در اردیبهشت امسال معاون امور مطبوعاتی وزارت گفته بود که تخصیص ارز در ۵۰ درصد سال ۹۸ مشکلات این حوزه را مرتفع خواهد کرد. خروج کاغذ از گروه دریافت کننده ارز دولتی بحران جدیدی را در کشور را رقم زده که اولین نتیجه آن متوجه مطبوعات خواهد بود. در مهرماه سال ۹۷ وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس از دریافت ۲۶ میلیون یورو یارانه کاغذ توسط دو شرکت مجهول الهویه گفت که نشان میدهد وضعیت وخیم تر از چیزیست که تصور می شود.

در عین حال روزنامه ها تیراژ خود را پایین آورده و برخی ها به دلیل بحران موجود گاهاً تا ۵۰ درصد نیروهای خود را تعدیل کردند و در اخبارهایی مانند گرانی ارز ، خودرو و مسکن دلالان کاغذ به کار خود ادامه می دهند و در خوشبینانه ترین حالت نیروهای بیکار شده مطبوعات بحران جدید در اشتغال خواهند بود.

احد آزادیخواه نماینده مجلس نیز در سال ۹۷ ضمن ابراز تأسف از وضعیت پیش رو کاغذ در مطبوعات گفت: برخی روزنامه‌های معروف منتسب به دولت مرکز توزیع کاغذ شده اند. 

کمیته کنترل بحران کاغذ که به منظور جلوگیری از تبعات شدیدتر چنین وضعی تشکیل شده بود به نظر می آید که لازم است یکبار دیگر برای شناسایی دلالانی که وضعیت کاغذ کشور را به سمت بحران هدایت کردند تشکیل شود. اسماعیلی سخنگوی وقت دستگاه قضا نیز در این مورد گفته بود ۱۵۷ میلیون دلار برای واردات کاغذ پرداخت شده اما تنها ۵۷ میلیون دلار آن وارد کشور شده این موضوع در کنار سایر آمارها نشان میدهد که در سکوت بسیاری از دستگاهها موج جدیدی از رانت خواری در کشور شکل گرفته که در آن بدنه نحیف رسانه ای کشور تاوانش را با بیکاری و کاهش درآمد پرداخت خواهد کرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط