بدهکاری سایپا و ایران خودرو به صنعت بیمه

طبق آخرین اظهارات قائم مقام بیمه مرکزی، کارگزاران بیمه دو غول خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو، در صدر بدهکارترین شرکت‌ها به صنعت بیمه کشور قرار دارند. به گزارش رصد روز، صنعت خودروی ایران در سال‌های اخیر درگیر مشکلات فراوانی بوده ...

طبق آخرین اظهارات قائم مقام بیمه مرکزی، کارگزاران بیمه دو غول خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو، در صدر بدهکارترین شرکت‌ها به صنعت بیمه کشور قرار دارند.

به گزارش رصد روز، صنعت خودروی ایران در سال‌های اخیر درگیر مشکلات فراوانی بوده است؛ از قیمت‌گذاری دستوری گرفته تا فشار تحریم‌ها، از جمله موارد متعددی هستند که باعث شده‌اند خودروسازان زیان‌های سنگین و متوالی را تجربه کنند. اما وضعیت اسف‌بار صنعت خودرو، نه تنها این صنعت را با مشکل مواجه کرده بلکه ترکش‌های آن به دیگر صنایع نیز اصابت کرده است. به طوری که طبق آماری که قائم مقام بیمه مرکزی از وضعیت بدهکاران صنعت بیمه تا پایان آذر ماه سال گذشته منتشر کرده، خودروسازان بخش عمده بدهی به بیمه‌‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

خودروسازان در صدر بدهکاران به شرکت‌های بیمه

اخیرا مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی، با اشاره به این نکته که ۲۱۱ عضو از شبکه فروش حدود ۸۰ درصد از کل بدهی شبکه فروش ۱۰۰ هزار نفری را دارند، اسامی ۱۰ بدهکار عمده این شبکه را اعلام کرد.

بر اساس فهرستی که از سوی بیمه مرکزی منتشر شده است، شرکت کارگزاری بیمه سایپا با ثبت بدهی ۷۸۴ میلیارد تومانی، بدهکارترین شرکت در صنعت بیمه ایران است. البته در رتبه دوم این فهرست نیز نماینده دیگر غول خودروسازی ایران قرار دارد؛ شرکت خدمات بیمه‌ای ایران خودرو که مبلغ بدهی آن به حدود ۲۴۵ میلیارد تومان می‌رسد. در رده سوم نیز شرکت کارگزاری بیمه چتر آسایش ایرانیان قرار دارد که وابسته به شرکت ایران خودرو است. بدهی این شرکت نیز در حدود ۲۴۴ میلیارد تومان است.

اسامی و میزان بدهی ۱۰ بدهکار عمده شبکه فروش بیمه را تا پایان آذر سال ۱۴۰۱
اسامی و میزان بدهی ۱۰ بدهکار عمده شبکه فروش بیمه را تا پایان آذر سال ۱۴۰۱

سهم ۴۶ درصدی خودروسازان از کل بدهی‌های صنعت بیمه

مقایسه ارقام ذکر شده با کل مطالبات شرکت‌های بیمه از شبکه فروش بیمه نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از کل این بدهی‌ها متعلق به نمایندگان بیمه‌ای ایران خودرو و سایپاست. این در حالی است که اظهاراتی که مشعلچی در اوایل اردیبهشت ماه پیرامون وزارت صمت و بدهی خودروسازان مطرح کرده بود باعث برکناری وی از سمت سخنگویی بیمه مرکزی شده بود.

برکناری برای انتقاد از وزارت صمت!

روز هفتم اردیبهشت ماه امسال بود که قائم مقام و سخنگوی وقت بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: صنعت خودروسازی بابت حق بیمه‌های شخص ثالث دریافتی از خریداران خودرو و نپرداختن آن به شرکت‌های بیمه به این صنعت به میزان چهار هزار میلیارد تومان بدهکار است و بارها گفته‌ایم صنعت خودرو با پول مردم که در دست آنهاست هیچ‌وقت جان نمی‌گیرد.

وی همچنین تاکید کرد که بخشی از بدهی خودروسازان به صنعت بیمه مربوط به بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ۱۴۰۱ بوده و بخشی مربوط به ۱۴۰۰ است. قسمتی از این مبلغ نیز مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ است. با این وجود، وضعیت تورمی کشور باعث شده که ارزش این بدهی‌ها به طور مرتب کاهش یابد.

مشعلچی همچنین گفت که صنعت بیمه باید درخواست استیضاح وزیر صمت را به‌خاطر بدهی خودروسازان مطرح کند.

مذاکره با خودروسازان جواب می‌دهد؟

پس از مطرح شدن این اظهارات از سوی مشعلچی، طولی نکشید که وی با حکم مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی از سمت سخنگویی این نهاد برکنار شد و مورد توبیخ شدید وزیر اقتصاد هم قرار گرفت. البته وی همچنان در سمت قائم مقامی بیمه مرکزی باقی مانده است.

بهزادپور پس از آنکه اظهارات مشعلچی را تکذیب کرد، گفته بود: بدهی خودروسازان به صنعت بیمه تازگی ندارد و بیش از ۵۰ درصد این بدهی از نوع جاری است و بقیه مطالبات شرکت‌های بیمه هم در مذاکره با خودروسازان قابل وصول است.

حال باید دید که آیا بیمه مرکزی می‌تواند با مذاکره با خودروسازان، این منابع منجمد را به صنعت بیمه بازگرداند یا مشکلات شرکت‌های خودرویی در صنعت بیمه همچنان ادامه خواهد یافت؟

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار