بذرپاش: افزایش قیمت‌ها حاصل مصرف نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی است

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: افزایش قیمت‌ها و نابسامانی‌ها حاصل مصرف نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی و تامین نشدن نهاده‌های دامی است.

به گزارش رصد روز ، مهرداد بذرپاش در جلسه دیوان محاسبات کشور با رئیس و اعضای کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت حاج محسن فخری زاده، دیوان محاسبات کشور و کمیسیون اصل نود را دو رکن اصلی مجلس در نظارت دانست و گفت: با وجود اینکه هرکدام از این دو نهاد وظایف و حدود اختیارات تعریف شده و روشن دارند، ولی مسلماً افزایش تعامل بین آنها ضریب اثرگذاری نظارت‌ها را در جامعه و اصلاح امور و رویه‌ها بالا خواهد برد.

او هدف از برگزاری این جلسه هم اندیشی را ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر در نظارت بر ترک فعل ها، تخلفات مالی، فساد و همچنین دریافت نظرهای اعضای کمیسیون اصل نود در خصوص برنامه‌ها و دستورکار‌های دیوان محاسبات کشور بیان کرد.

بودجه شرکت‌ها را که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود، بررسی کردیم

بذرپاش گفت: یکی از مشکلات اساسی در نظام بودجه ریزی کشور عدم شفافیت در بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است. این شرکت‌ها بیش از ۷۰ درصد بودجه سالانه را به خود اختصاص می‌دهند و شفاف سازی بودجه این شرکت‌ها در اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور بسیار حائز اهمیت است، چرا که بیشتر تخلفات در جایی اتفاق می‌افتد که نظارت در آن کم، گردش مالی و اختیارات بیشتر است؛ بنابراین اصل شفافیت در بودجه باید لحاظ شود و بودجه‌ای که برای شرکت‌های دولتی اختصاص می‌یابد به عنوان پیوست بودجه درج شود تا دیوان محاسبات کشور ورود کند و این می‌تواند نظام حسابرسی را متحول سازد.

او با ذکر اینکه رویه براین است که مجلس بلافاصله با دریافت لایحه بودجه شرکت‌های دولتی آن را به دیوان محاسبات کشور ارسال می‌کند و دیوان موظف است طی ۲۰ روز آن را بررسی و به مجلس ارائه کند، گفت: این بررسی انجام شده و نظرهای دیوان در این خصوص به مجلس ارائه شده است.

گزارش تفریغ بودجه سالانه از منظر زمان، شکل، بند‌های تفریغ و نحوه ارائه آن نیاز به تحول دارد

رئیس کل دیوان محاسبات کشور یکی از اصلی‌ترین وظیفه دیوان محاسبات را تهیه و ارائه گزارش تفریغ بودجه بیان کرد و تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه از چهار منظر زمان، شکل، بند‌های تفریغ و نحوه ارائه آن نیاز به تحول دارد که امسال می‌خواهیم با وجود موضوع کرونا و تمدید مهلت اجرای بودجه، از لحاظ زمانی این تحول را ایجاد کنیم و گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را پیش از موعد به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم تا کارآمدتر باشد و بتوان بودجه را با درنظر گرفتن متن گزارش تفریغ بودجه تصویب کنیم.

بررسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و دلایل مربوط به مشکلات کشور در افزایش قیمت کالا‌ها

بذرپاش یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در دیوان محاسبات کشور را اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد و گفت: دیوان محاسبات کشور گزارش اختصاص این ارز را از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا آبان ماه ۱۳۹۹ در دست تهیه دارد.

او افزود: باید نحوه اختصاص و هزینه کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی حسابرسی و تاثیرات آن در مشکلات اقتصادی بررسی شود. اگر این موضوع به درستی و در زمان خود بررسی و نظارت می‌شد الان بسیاری از مشکلات کنونی از جمله قیمت مرغ و گوشت روبه‌رو نبودیم، چرا که این افزایش قیمت‌ها و نابسامانی‌ها حاصل مصرف نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی و تامین نشدن نهاده‌های دامی است.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط