برآورد اشتباه رئیس کل بانک مرکزی از نرخ تورم در ماههای آینده

رئیس کل بانک مرکزی تورم ۲۲ درصدی را هدف‌گذاری کرده بود که نسبت به پیش‌بینی پژوهشکده آمار فاصله معناداری دارد، حتی اقتصاددانان نیز تورم بیش از ۳۰ درصدی را برای امسال در نظر گرفته‌اند.

به گزارش رصد روز، پیش‌بینی‌های نرخ تورم برای ماه‌های آینده ارقام متفاوتی دارد، رئیس کل بانک مرکزی روی نرخ ۲۲ درصد هدفگذاری کرده بود، اقتصاددانان پیش‌بینی تورم بیش از ۳۰ درصدی دارند و پژهشکده آمار ارقامی بیش از این مقادیر را گزارش می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی: ۲۲ درصد

یکی از پیش‌بینی‌ها درباره نرخ تورم را رئیس کل بانک مرکزی داشته، او در سال قبل ۳۰ مرتبه درباره نرخ تورم اظهارنظر کرده و رقمی را برای تورم پیش‌بینی کرده که روند تورم حتی نزدیک آن نیز نشده است.

او پیش‌بینی کرده بود که تورم سالانه تا ماه بعد به ۲۲ درصد می‌رسد. عبدالناصر همتی در روز ۱۸ آذر سال قبل گفت: ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی کردیم که تورم متوسط یک‌ساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم.

حالا یک ماه تا زمان وعده داده شده رئیس بانک مرکزی مانده و نرخ تورم سالانه طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در پایان فروردین به ۳۹ درصد رسیده است. قطعا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نرخ تورم از ۳۹ درصد تا ۲۲ درصد کاهش پیدا نمی‌کند

اقتصاددانان: بالای ۳۰ درصد

اقتصاددانان نیز تورم بیش از ۳۰ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. علی سرزعیم پیش از امسال پیش‌بینی کرده بود که اگر در بودجه اتفاقات بدی رخ ندهد، نباید تورم بالایی داشته باشیم که احتمالا روی نرخ ۳۷ درصد باشد.

فرشاد فاطمی پیش‌بینی کرده بود که حداقل تورم ایران در امسال بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. کمیل طیبی نیز معتقد است که کاهش شارپی نرخ تورم اتفاق نمی‌افتد و ممکن است تورم در دامنه ۳۰ تا ۴۰ درصد نوسان کند.

پژوهشکده آمار: ۴۲ تا ۴۷ درصدی

پژوهشکده آمار نیز به تازگی در گزارشی پس از تحلیل نرخ تورم در سال‌های گذشته سه سناریو را برای پیش‌بینی نرخ تورم تا شهریور امسال مطرح کرده که به این شرح است:

سناریوی اول، بدبینانه: با استفاده از الگوی مشابه ماه‌های ابتدایی سال ۹۹، تورم سالانه تا شهریور امسال با افزایش حدود ۹ پله‌ای به نرخ ۴۷/۵ درصد می‌رسد، اما تورم نقطه‌ای تنها یک پله پایین می‌آید. در این سناریو در پایان خرداد تورم به بیش از ۴۲ درصد می‌رسد.

سناریوی دوم، خوشبینانه: با استفاده از الگوی مشابه ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ است، در این حالت خوشبینانه تورم سالانه تنها چهار پله رشد می‌کند و به نرخ ۴۲٫۵ می‌رسد و تورم نقطه‌ای نیز با کاهش ۲۰ پله‌ای نرخ زیر ۳۰ درصد را ثبت می‌کند.

سناریوی سوم، محتمل‌ترین: پیش‌بینی می‌شود که روند افزایشی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۵٫۱ درصد برسد، ولی روند صعودی نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۰ در عدد ۴۷٫۷ درصد متوقف شده و در شهریور ماه به ۳۹٫۱ درصد می‌رسد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار