بررسی تاثیر افسردگی بر رابطه بین مادر و نوزاد

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: افسردگی در مادر می‌تواند بر رابطه بین مادر و نوزاد اثر بگذارد.

به گزارش رصد روز، محققان انگلیسی در مطالعه ای به بررسی این موضوع پرداختند که آیا افسردگی قبل یا در حین بارداری بر رابطه مادر- نوزاد تاثیر می گذارد.

در این بررسی محققان کیفیت تعاملات مادر و نوزاد را هشت هفته و ۱۲ ماه پس از تولد در سه گروه از زنان مورد مطالعه قرار دادند، شامل زنان سالم، زنانی با علائم افسردگی در دوران بارداری و زنانی با سابقه افسردگی اما بارداری سالم.

همچنین در این بررسی ۱۳۱ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند: ۵۱ مادر سالم، ۵۲ مادر مبتلا به افسردگی و ۲۸ مادر که سابقه ابتلا به افسردگی داشته اند اما بارداری فعلی آنان بدون مشکل بوده است.

به گفته محققان در دو دوره هشت هفته و ۱۲ ماه مشاهده شد که رابطه مادران و نوزادن در دو گروه مادران افسرده و مادرانی با سابقه افسردگی کیفیت ضعیفتری داشته است. به طور خاص، در هشت هفته، ۶۲ درصد از مادرانی که در دوران بارداری افسردگی داشته اند و ۵۶ درصد در گروه مادرانی با سابقه ابتلا به افسردگی، پایین ترین کیفیت رابطه را با نوزادشان داشته اند که این نسبت در گروه مادران سالم ۳۷ درصد بوده است.

همچنین کیفیت تعامل همه گروه های مادر و کودک بین ۸ هفته تا ۱۲ ماه بهبود یافته که به گفته محققان با گذشت زمان همه مادران و نوزادان می توانند با یکدیگر هماهنگ شوند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان تاکید کردند: یافته های ما نشان می دهد متخصصین سلامت روان نه تنها از زنانی که در دوران بارداری افسرده هستند باید حمایت کنند، بلکه مادران باردار با سابقه افسردگی نیز باید تحت نظر باشند زیرا ممکن است آنان نیز در معرض مشکلات تعاملی با نوزاد خود باشند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط