بررسی روند تکنیکالی قیمت دلار در ۷ سال گذشته

در بررسی روند تکنیکالی قیمت دلار لازم است تا از کمی قبل تر شروع کنیم. از تیر ماه 92 تا 28 شهریور 92 ارزش دلار در محدوده کانال 3.000 تا 3.100 تومان بود که این کانال در 29 شهریور به سمت پائین شکسته می شود و کانال جدیدی را در محدوده 2.870 تا...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، رسیدن قیمت دلار به سقف کانال قیمتی باعث شد تا به بررسی روند تکنیکالی قیمت دلار آن طی چند سال گذشته بپردازیم.

تشکیل کانال معتبر ۲۱ ماهه

در بررسی روند تکنیکالی قیمت دلار لازم است تا از کمی قبل تر شروع کنیم. از تیر ماه ۹۲ تا ۲۸ شهریور ۹۲ ارزش دلار در محدوده کانال ۳.۰۰۰ تا ۳.۱۰۰ تومان بود که این کانال در ۲۹ شهریور به سمت پائین شکسته می شود و کانال جدیدی را در محدوده ۲.۸۷۰ تا ۳.۰۰۰ تشکیل داد.

در اواسط اسفند سال ۹۲ این روند به سمت بالا شکسته می شود و دوباره در کانال معتبر قبلی که محدوده ۳.۰۰۰ تا ۳.۵۰۰ تومان بود قرار می گیرد. در تمام این مدت قیمت این ارز تابع روند تکنیگال بود و پیامهای تبعیت از این موضوع را به راحتی مخابره می کرد.

این کانال در حدود ۲۱ ماه ادامه داشت تا در نخستین روز از آذر ۹۴ سقف قیمتی ۳.۷۴۰ تومان را ایجاد کرد اما مجدداً در ۱۸ بهمن ۹۴ وارد کانال ۳.۰۰۰ تا ۳.۵۰۰ تومانی می شود. اما در دومین روز از آبان ۹۵ به طور کامل خود را از آن جدا کرد.

 

افزایش ۳۵۰ درصدی قیمت دلار

 

از پایان شهریور ۹۵ که دلار با قیمت ۳.۵۲۰ تومان خرید و فروش می شد سیگنالهای افزایش قیمت آن به گوش می رسید تا اینکه در نهایت این اتفاق افتاد. از اواخر آذر ۹۶ تا مهر ۹۷ شاهد افزایش بیش از ۳۵۰ درصدی بودیم که سنگین ترین افزایش قیمت چندسال گذشته است که طی آن ثبت قیمت ۱۹.۳۹۶ تومان روی داد.

در این مقطع که ناگهان شاهد ریزش تقریباً زیاد دلار بودیم قیمت این ارز با ۷ هزار تومان کاهش به محدوه ۱۱.۸۰۰ تا ۱۲.۰۰۰ تومان رسید.

از ۱۵ بهمن سال گذشته تا دیروز رشدی ۱۲۴ درصدی را پشت سر گذاشتیم که در نهایت شاهد قیمت ۲۸.۴۹۵ تومان بودیم. چیزی که باید در این باره باید مورد توجه قرار گیرد واکنشها به روند تکنیکالی است.

هربار قیمت دلار به سقف کانال قیمتی برخورد کرده به ندرت رو به افزایش گذاشته و در اغلب موارد به سمت قیمتهای پائینتر حرکت کرده. در این باره واکنشها به میدلاین ها هم جال توجه به نظر می رسد. به عنوان مثال با رسیدن به سقف کانال قیمتی در تاریخ ۱۰ اسفند ۹۸ شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. در این باره ۲۹ تیر ۹۹ نیز مثال خوبی برای نشان دادن این واکنش است.

در واکنش به میدلاین ها نیز مثال خوب ۲۶ فرودین ، ۳۱ اردیبهشت ، ۴ تیر و ۱۶ مرداد سال جاریست.

در جدیدترین روند حرکتی نیز بار دیگر قیمت دلار به سقف کانال رسیده و همگرایی منفی نیز در آن دیده می شود با این شرایط می توان شاهد کاهش قیمت ها در بازار ارز بود؟

 

روند تکنیکالی قیمت دلار

 

بیشتر بخوانید:

۹ ماه بدون تولید و فروش اما فعال در بورس / ایران ارقام انحلال یا بقا؟

زیان انباشته بانک سرمایه ۷۲ برابر سرمایه ثبت شده

در خودروسازی کارمانیا چه خبر است؟ + سند

کاهش ۶۹ درصدی تولید و ۱۲۵ فروش در شرکت معدنی دماوند + سند

دی گرانترین و وتجارت ارزانترین نماد گروه بانکی

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار