بررسی نتایج سود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه کوثر از محل سرمایه گذاری ها / سهامداران بیمه کوثر بخوانند

کسب ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری ها در بیمه کوثر که برای اولین بار در تاریخ این شرکت بیمه ای اتفاق افتاده به دلایل مختلفی می تواند موجی از امیدواریها را در بین سهامداران ایجاد کند در این گزارش قصد داریم تا با پرداختن به اهم...

کسب ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری ها در بیمه کوثر که برای اولین بار در تاریخ این شرکت بیمه ای اتفاق افتاده به دلایل مختلفی می تواند موجی از امیدواریها را در بین سهامداران ایجاد کند در این گزارش قصد داریم تا با پرداختن به اهمیت سود سرمایه گذاری ها در شرکتهای بیمه ای به این ارزیابی برسیم که سهامداران بیمه کوثر با این دستاورد قابل توجه باید منتظر چه تغییرات مثبتی باشند؟

به گزارش اختصاصی رصد روز، شرکت بیمه کوثر که با ۲۵ میلیارد سهام در بازار فرابورس فعالیت می کند در بین سهامداران خود اسامی نام آشنایی مانند موسسه توانمندسازی بازنشستگان نیروهای مسلح، شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان، صندوق بیمه عمرپرسنل سپاه، صندوق بیمه عمرپرسنل ناجا وصندوق بیمه عمرپرسنل آجا را دارد. سطح ارائه خدمات شرکت بیمه کوثر طی سالهای اخیر به بازنشستگان و شاغلان نظامی خصوصاً در پوشش بیمه تکمیلی از نگاه بسیاری از فعالان صنعت بیمه قابل توجه بوده که این مسئله موجب شد تا بیمه کوثر به منظور تقویت ساختار مالی و حمایت بیشتر رکورد جدیدی را در حوزه سرمایه گذاری ها به ثبت برساند. این شرکت بیمه ای برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود به سود ۲۵۰۰ میلیارد تومانی حاصل از سرمایه گذاری ها دست یافت که به نوعی در صنعت بیمه هم یک دستاورد قابل توجه به حساب می آید. اما باید به بررسی این مسئله پرداخت که اصولاً چرا حضور شرکتهای بیمه ای در فرصت های سرمایه گذاری یک ضرورت محسوب می شود و سهامداران از نتایج چنین اقدامی چگونه بهره مند خواهند شد؟

اهمیت حضور شرکت های بیمه ای در فرصت های سرمایه گذاری

یکی از وظایف شرکت های بیمه ای به عنوان یک نهاد خدمات مالی در کنار بانک‌ها و موسسات اعتباری ایجاد فضایی مبتنی بر امنیت اقتصادی و اجتماعی است. این مهم از طریق ارائه خدمات منحصر به فرد شرکت‌های بیمه‌ای مانند جذب پرتفو در زمینه های قابل پوشش و سرمایه گذاری به دست می‌آید.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای که منجر به فرایند توسعه اقتصادی به سبب پیدایش روشهای جدید درآمدزایی می شود می تواند اطمینان خاطر بالایی را برای سهامداران ایجاد کند حضور شرکت‌های بیمه‌ای در عرصه سرمایه‌گذاری علاوه بر اینکه منابع درآمدی را افزایش می‌دهد در میزان تقسیم سود و جریانات نقدی اثرگذار خواهد بود.

اهتمام به مسئله سرمایه گذاری موجب خواهد شد تا کم و کیف درآمدهای عملیاتی شرکت، کسب درآمد های بیمه‌ای، سود عملیاتی، نسبت بدهی، نرخ رشد، درآمدهای حق بیمه، سود سهام پرداختی و جریان نقد قبل از پرداخت سود سهام تغییرات قابل توجهی را تجربه کند به طوری که باید گفت برخی شرکت‌های بیمه‌ای با تمرکز ویژه بر این موضوع سود انباشته خود را تقویت می کنند.

یکی از با اهمیت ترین نتایج حضور در بخش سرمایه گذاری توسط شرکت‌های بیمه‌ای به مسئله تقسیم سود سهام بین سهامداران و سود انباشته ارتباط دارد هر چند که برخی ریسک های سرمایه گذاری مانند بازدهی و منفعت سرمایه‌گذاری همواره در سایه اقتصاد تورمی وجود خواهد داشت اما با این همه نمی توان از نتایج مثبت آن به سادگی گذشت در یک عبارت کلی اگر شرکت قصد دارد میزان سود سهام پرداختنی و تقسیمی خود را افزایش دهد نمی‌تواند با تکیه بر روش‌های گذشته امیدوار بر افزایش درآمد و تغییر شاخصه‌های مالی باشد بنابراین حضور در بخش سرمایه‌گذاری این امکان را ایجاد می‌کند تا سهامداران از محل این سرمایه گذاری ها منتفع شوند چرا که پایین بودن سود پرداختی باعث کاهش اطمینان سرمایه گذاران نسبت به دریافت بازده سرمایه شان می شود.

عدم افزایش سود تقسیمی در بسیاری از شرکت‌ها به معنای نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود هرچند که در مقابل این گزاره برخی منتقدان اعتقاد دارند همیشه افزایش سود تقسیمی باعث بالارفتن اطمینان سام در آن نمی شود اما در این باره باید گفت وقتی منابع درآمدی حاصل از سرمایه گذاری افزایش می یابد و نشانه های آن در روند حرکت یک شرکت وجود دارد به طور طبیعی شاهد همراهی و اطمینان سهامداران خواهیم بود.

لزوم تغییر سیاستهای مالی شرکتهای بیمه ای

از طرفی دیگر نگاهی به روند فروش شبکه های آنلاین بیمه که نقش های زیادی به آن وارد ست نشان میدهد که شرکت‌های بیمه‌ای نیازمند پیاده‌سازی ساز و کاری جدید جهت تقویت ساختار مالی خود هستند تا با ورود جریانات نقدی تناسب مناسبی بین انتظارات سهامداران و ظرفیت‌های بالفعل شرکت ایجاد شود باید پذیرفت که در یک شرکت بیمه ای بین سیاست سرمایه گذاری ها با سیاست تقسیم سود و جریان نقد شاهد ضریب همبستگی معنادار و مثبتی هستیم

فرصتهای مالی شرکت های بیمه ای

منابع حاصل از سرمایه گذاری سهامداران، منابع نقدی حاصل از عدم تقسیم سود نقدی و بهره برداری از منابع مالی در فاصله زمانی بین وصول حق بیمه از بیمه گزاران تا پرداخت خسارت های احتمالی

قطعاً بهترین روش برای افزایش نقدینگی و تقویت ساختار مالی حضور در بازارهای سرمایه گذاری جهت شناسایی فرصت های جدید است تا آورده آن سبب انتفاع بیشتر سهامداران خرد و عمده شود.

با آنچه گفته شد ه خوبی مشخص می شود سهامداران بیمه کوثر که با اتخاذ سیاست جدید مدیران این شرکت بیمه ای از جهات مختلفی منتفع خواهند شد باید منتظر خبرهای خوبی در سال جاری باشند و شاید این موضوع سبب اقبال نماد کوثر در بازار سرمایه از سمت فعالان آن شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط