بهترین راهکار‌ها برای مواجهه با حمله قلبی و گرمازدگی

دانستن کمک‌های اولیه در مواجهه با حمله قلبی و گرمازدگی می‌تواند باعث نجات جان بیمار شود.

به گزارش رصد روز، دانستن کمک‌های اولیه به ویژه در زمان مواجه با بیماران بد حال بسیار ضروری است. برای مثال حمله قلبی می‌تواند به صورت ناگهانی بروز کرده و در صورتی که فرد دیر به مراکز درمانی اعزام شود، احتمال دارد جان خود را از دست بدهد. همچنین همزمان با آغاز فصول گرم سال در نیمکره شمالی، گرمازدگی یکی از بیماری‌های رایج محسوب می‌شود.

در این مطلب به اقدامات اولیه در مواجهه با این دو بیماری می‌پردازیم:

۱– حمله قلبی

حمله قلبی زمانی بروز می‌کند که رگ‌های کرونری که مسئول رساندن خون به بافت قلب هستند، دچار گرفتگی شده و در نتیجه جریان خون به ماهیچه قلب متوقف می‌شود. علائم حمله قلبی شامل موارد ذیل است:

۱- درد و ناراحتی در قفسه سینه
۲- تنگی نفس
۳- ناراحتی معده
۴- حالت ضعف و غش
۵- تعریق
۶- درد در گردن، فک و بازو‌ها

۹۰ دقیقه نخست در حمله قلبی بسیار حیاتی است و در صورتی که فرد تحت درمان قرار نگیرد، احتمال مرگ ماهیچه قلب و جان باختن وی وجود دارد. پیش از رسیدن عوامل اورژانس یک قرص آسپرین می‌تواند خطر لخته شدن خون را در بیمار کاهش دهد.

در این حالت فرد را در حالتی که راحت است، قرار دهید. اگر تنفس فرد طبیعی نیست و یا پاسخی نمی‌دهد، می‌توانید از احیای قلبی ریوی (CPR) استفاده کنید. این کار می‌تواند شانس زنده ماندن بیمار را دو برابر کند.

۲– گرمازدگی

گرچه بسیاری از افراد به گرمازدگی توجه ندارند اما این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. زمانی که با فرد گرمازده مواجه شدید توصیه می‌شود در گام نخست به سرعت بیمار را از محل گرما دور کرده و لباس‌های اضافی وی را خارج کنید.

گرمازدگی

‌می‌توانید برای خنک کردن فرد اقدامات ذیل را انجام دهید:

۱- فرد را در وان آب خنک قرار دهید.
۲- آب خنک را به روی بدن وی بپاشید.
۳- اسفنج آغشته به آب خنک را بر روی صورت وی بکشید.
۴- از پنکه برای خنک کردن فرد استفاده کنید.
۵- کیسه یخ، یا حوله خنک و مرطوب را بر روی گردن، زیر بغل و کشاله ران فرد قرار دهید.

اگر فرد هشیار است و مشکلی برای نوشیدن مایعات ندارد به وی آب بدهید. نوشیدن آب علاوه بر خنک کردن، کم آبی بدن فرد را تامین می‌کند. در صورتی که فرد دچار کم آبی شدید شده و بیهوش است سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار