بهترین زمان فروش گواهی سپرده شمش طلا

مدیرعامل زرشوران ضمن اشاره به فروش اعتباری ۳ ماهه و ۶ ماهه طلا در بورس کالا از آغاز فروش گواهی سپرده شمش طلا در روزهای آینده خبر داد. به گزارش رصد روز،ابوذر شکری امروز با بیان اینکه سهام زرشوران به صورت صد در صدی در اختیار ایمیدرو است، اظ...

مدیرعامل زرشوران ضمن اشاره به فروش اعتباری ۳ ماهه و ۶ ماهه طلا در بورس کالا از آغاز فروش گواهی سپرده شمش طلا در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش رصد روز،ابوذر شکری امروز با بیان اینکه سهام زرشوران به صورت صد در صدی در اختیار ایمیدرو است، اظهار کرد: اکنون شمش طلا هر دو هفته یک بار در بورس کالا عرضه و قیمتگذاری می‌شود و به‌ویژه با مدل‌های جدید اعتباری که برای خریداران در نظر گرفته شده، در دو ماه اخیر فروش طلا در بورس کالا ۱۰ برابر شده است.

 

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران افزود: شمش طلا به صورت سه ماهه و اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و این مدت برای کارگاه‌ها و تولیدکنندگان زیورآلات ۶ ماهه و اعتباری در قبال ارائه تضمین معتبر است.

 

وی ادامه داد: در مدلی دیگر، در تفاهم‌نامه‌ای که بین یک بانک، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد شده، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخت می‌شود، زیرا هر شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آن را به تنهایی ندارد، اما وقتی به صورت گواهی سپرده خرید انجام شود افراد دارای سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

شکری تاکید کرد: اکنون محموله شمش طلا در اختیار بانک قرار گرفته است و این مدل در روزهای آینده اجرایی خواهد شد و هر کس با هر میزان سرمایه می‌تواند گواهی خرید کرده و در شمش طلا سهیم باشد و ارزش سرمایه خود را از این طریق حفظ کند.

 

وی گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ بار طلا عرضه کردیم که فقط ۲۰ درصد طلاها به فروش رفت؛ اما امسال با توجه به عرضه اعتباری، استقبال از خرید طلا از طریق بورس کالا به چشم گیری افزایش یافت. به شکلی که طی یک ماه اخیر حدود ۴۰۰ کیلوگرم طلا از طریق بورس کالا فروختیم.

اکتشاف ۴۲ میلیون تن ذخیره ماده معدنی طلا

شکری در مورد وضعیت اکتشافات طلا نیز با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمی زرشوران ۱.۵ تن در سال است اما حدود یک تن تولید می‌شود، اظهار کرد: با اکتشافات اخیر انجام شده در زرشوران، میزان ذخیره ماده معدنی آن به ۴۲ میلیون تن رسیده و اجرایی شدن فاز دوم توسعه آن ظرفیت تولید را به دو برابر می‌رساند که یعنی ظرفیت تولید به ۳ تن در سال می‌رسد.

 

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران گفت: تا یک ماه آینده فاز دوم توسعه زرشوران به مناقصه خواهد رفت و مناقصه آن آگهی خواهد شد و کلنگ آن تا عید آینده بر زمین خواهد خورد.

 

وی یادآور شد: سال ۹۱ فاز دوم توسعه زرشوران به مناقصه رفته بود، اما به دلیل عدم پرداخت پیش پرداخت ارزی انجام نشد. با این حال بلاتکلیفی فاز توسعه قبلی و همچنین قرار گرفتن آن در فهرست سازمان خصوصی‌سازی دو مانع اصلی آن بود که اکنون از دستور کار خصوصی‌سازی خارج شده است و می‌توان فاز توسعه را اجرایی کرد.

شکری اضافه کرد: اکنون ظرفیت اکتشافات در زرشوران به ۴۲ میلیون تن رسیده که سالیانه ۶۶۰ هزار تن آن استخراج می‌شود و تولید سالیانه آن حدود یک تن است، با اجرایی شدن فاز دوم توسعه به ظرفیت دو برابری تولید یعنی سه تن در سال خواهد رسید.

 

وی با اشاره به برنامه‌های آتی در این مجموعه، گفت: حلقه چهارم پس از اکتشاف، استخراج و فرآوری، تبدیل شمش طلا به زیورآلات و به عبارتی finish product است که در قالب شهرک طلا با مجمع طلاسازی در منطقه تکاب برنامه‌ریزی شده و مطالعات امکان‌سنجی آن در حال انجام است. چنانچه طرح مذبور در تکاب اقتصادی بود، در این منطقه اجرایی خواهد شد و در غیر این صورت در مناطقی همچون تهران که توجیه اقتصادی دارد به اجرا خواهد رسید و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی (ره) نیز برای این مهم در نظر گرفته شده است.

 

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران همچنین از برنامه‌ریزی برای افتتاح «سد باطله» در این مجمع تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: باطله‌ها در صنعت طلا با توجه به اینکه حاوی سیانور هست برای محیط زیست ضرر دارد، بر این اساس خروجی فیلتراسیون صنعت طلا باید جایی ذخیره شود.

 

وی افزود: پروژه سد باطله که از پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده، تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود و همزمان با آن یک سایت پسماند نیز به بهره برداری خواهد رسید.

 

شکری، به سفر مدیرعامل ایمیدرو به تکاب و امضای تفاهم‌نامه با استاندار آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن فاز دوم توسعه، ایجاد شهرک طلا، ایجاد درمانگاه طب کار در تکاب، سرمایه‌گذاری ایمیدرو در آب و فاضلاب تکاب، ایجاد سد زرشوران به‌منظور تأمین آب کارخانه و همچنین تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست و تخصیص اعتبار به پروژه راه‌سازی تکاب- دندی- زنجان، از جمله الحاقیه‌های این تفاهم‌نامه است.

 

وی خاطرنشان‌کرد: فاز دوم توسعه زرشوران در صورت اجرایی شدن، اشتغال برای ۲۵۰ نفر در طول فرآیند ساخت و همچنین اشتغالزایی ۲۰۰ نفر را پس از بهره برداری به دنبال خواهد داشت.

 

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران همچنین راه‌اندازی توریست معدنی و بازدید افراد از فرآیند استحصال طلا، همچنین بازدید از معدن بزرگ سرب و روی انگوران و منطقه باستانی «تخت سلیمان» را از دیگر جاذبه‌هایی عنوان کرد که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به تحول اقتصادی منطقه بیانجامد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط