به گمان مسئولین در بازار بورس آب از آب تکان نخورده است

به گزارش رصد روز، در پی گزارشات اخیر بورس نیوز در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه معاملات سهامداران، و عدم واکنش مسئولین مربوطه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار؛ خبرنگار بورس نیوز از مدیران و مسئولان این دو نهاد ...

به گزارش رصد روز، در پی گزارشات اخیر بورس نیوز در رابطه با افشای اطلاعات محرمانه معاملات سهامداران، و عدم واکنش مسئولین مربوطه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار؛ خبرنگار بورس نیوز از مدیران و مسئولان این دو نهاد پیگیری داشته تا پیگیر روند رسیدگی به این موضوع باشیم.

در ابتدا مروری داشته باشیم بر اخباری که منتشر شد، اما گویی به تریش قبای خاطیان و مسئولان هم برنخورده و هیچ واکنشی نداشته اند. پس از گذشت ۳۰ و چند روز از انتشار اطلاعات فی‌المثل محرمانه معاملات که در خبر (سازمان بورس؛ کور خود و بینای مردم/گفت هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست) به آن پرداخته شد، پس از آن وعده بر شفاف سازی در این مورد داده شد که البته، دوستان انگار کل ماجرا را حاشا کردند و مدعی بر آن بودند که اطلاعات منتشره قدیمی بوده و زیاد اهمیت نداشته!
درخبر بعدی (آیا جواب سهامداران خاموشی است؟) بر دلایل صحت نداشتن این ادعا پرداخته شد، به عنوان مثال برخی از اطلاعات معاملات نماد “گشان” برای روز اول خردادماه امسال بوده! که تصاویر زیر گویای این مطلب است.

به گمان مسئولین، آب از آب تکان نخورده

به گمان مسئولین، آب از آب تکان نخورده

در قسمت پایانی گزارش قبل، از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌عنوان مسئول صیانت از اطلاعات سهامداران و سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر، درخواست گردید تا دراین راستا شفاف سازی کرده و مدافع حقوق سهامداران بوده تا شاید به دنبال آن دیگر گره‌ها از بازار سرمایه باز شوند.

در ادامه پیگیری‌های بورس‌نیوز، با مدیر روابط‌عمومی سپرده‌گذاری مرکزی تماس گرفته و از ایشان در رابطه با روند رسیدگی به این مسئله پرسش کردیم؛ در نهایت باز به این پاسخ رسیدیم که کلاً موضوع منتفی و منقضی بوده! و دیگر لزومی بر پیگیری ندیده‌اند! و ایشان برای پیگیری این موضوع ما را به مدیران ارشد شرکت سپرده‌گذاری ارجاع دادند.

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس: ممنوع المصاحبه ام!

در گفتگو با امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار ایشان خود را ممنوع المصاحبه نامیده و بیان داشتند در صورت کسب هماهنگی و اجازه مصاحبه از طرف ریاست سازمان بورس، و مدیریت روابط‌عمومی سازمان، توضیحات خود را دراین‌رابطه خواهند داشت.

روابط‌عمومی سازمان بورس: سپرده گذاری مرکزی باید پاسخگو باشد.

در گفتگو با مدیریت روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، در این باره گفت: این موضوع مربوط به شرکت سپرده‌گذاری است و باید پاسخگو باشند؛ مورد یاد شده در حوزه فعالیتی سازمان نبوده و اشرافی نیز از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار وجود ندارد و پیگیری‌ها و پاسخ باید از جانب سپرده‌گذاری مرکزی صورت بگیرد.

محمد باغستانی مدیرعامل سمات؛ صحبتی ندارم!

در نتیجه به سراغ عالی‌ترین مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی رفتیم تا از ایشان در این رابطه پرسش کنیم، ولیکن متاسفانه ایشان این‌گونه کلام خود را آغاز کردند: صحبتی ندارم. وی در ادامه افزود: موارد نظارتی همیشه وجود داشته، اگر موردی بوده که نیاز به برخودی باشد انجام شده است. همچنین وی دررابطه با شایعه عزل هشت نفر از کارکنان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاسخی نداشت و خبرنگار بورس نیوز را به دستگاه‌های نظارتی ارجاع دادند و در اتمام توضیحات خود، ایشان هیچ مطلبی را تأیید و رد نکردند.

و اما سخن آخر

وقتی به پیگیری‌ها نگاهی می‌اندازیم، گویی نتایج و اطلاعاتی وجود ندارد. کافی است، نیم‌نگاهی به نظرات سهامداران و مخاطبان در ۲ گزارش قبل داشته باشیم تا به ناامیدی فعالان بازار سرمایه پی ببریم که گویی در دل مخاطبان نیز به موضوعی آشکار بدل شده که اقدامات در رابطه با پیگیری‌ها بی‌نتیجه اند و این موضوع شرم‌آور و مخاطره‌آمیز برای بازار سرمایه و اقتصاد ما می‌باشد.

رسانه بورس‌نیوز به هیچ وجه در پی مقصرسازی و تحلیل‌های ناعادلانه نبوده است. همچنین به عنوان یک رسانه مستقل و مسئول، وظیفه خود میدانیم که با دقت و عدالت به پیگیری مشکلات و اشکالات، تا موعد رفع کامل آن‌ها بپردازیم و اطلاعات صحیح و کامل را به مخاطبان ارائه دهیم. از نظر ما، نقد معنای تخریب ندارد، بلکه یک فرصت برای بهبود و پیشرفت است.

ارزیابی کار‌ها و اتفاقات با دیدگاه‌های مختلف، ما را قادر می‌سازد تا با کسب دیدگاه‌های جدید، بهبود‌های لازم را انجام دهیم و از راهکار‌های بهتری بهره‌مند شویم.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار