بودجه عمرانی کشور ۳۷ هزار میلیارد افزایش پیدا کرد / ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش بودجه عمرانی 1400  گفت: هر سال افزایش سقف بودجه عمرانی لحاظ می‌شود اما این افزایش اعداد و ارقام با نرخ تورمی جاری متناسب نیست و از لحاظ اقتصادی این افزایش محسوب نمی‌شود بلکه باید بگوییم بود...

به گزارش رصد روز ،  امروز بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد که طبق جزئیات این لایحه بودجه عمرانی سال آینده ۱۰۴ هزار ملیارد تومان پیش بینی شده است که رشد ۳۷ هزار میلیارد تومانی نسبت به بودجه سال ۹۹ را نشان می‌دهد بودجه عمرانی سال ۹۹ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان بود که هنوز نقش عمده‌ای از آن به طرح‌های عمرانی تخصیص پیدا نکرده است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش بودجه عمرانی ۱۴۰۰  گفت: هر سال افزایش سقف بودجه عمرانی لحاظ می‌شود اما این افزایش اعداد و ارقام با نرخ تورمی جاری متناسب نیست و از لحاظ اقتصادی این افزایش محسوب نمی‌شود بلکه باید بگوییم بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته با توجه به تورم کاهش هم پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این افزایش چند هزار میلیارد تومانی نمی‌تواند نرخ تورم در پروژه‌های عمرانی را جبران کند و اگر بودجه عمرانی ۳۵ درصد هم رشد داشته باشد باز هم تغییری در پوشش بودجه نداریم و نمی‌توان گفت نسبت به نرخ تورم بودجه عمرانی امسال افزایشی داشته است و از لحاظ پایه پولی این بودجه کاهش هم داشته است.

این عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه باید عملکرد دستگاه های اجرایی با بودجه مورد بررسی قرار بگیرد گفت: طبق مطالعات انجام شده و بر  اساس گزارشی که سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده است بیش از ۵۵ درصد عقب ماندگی پروژه‌ها از بودجه‌های سالیانه مدیریتی است و نه خود بحث اعتبارات.

شاکری تاکید کرد: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه ۷۰ درصد پروژه‌های عمرانی کشور به همین دلیل دچار افزایش قیمت و زمان شده‌اند.

وی ادامه داد: در حالی که برای پروژه‌های عمرانی ۱۰۴ هزار ملیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده با ۷۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام مواجه هستیم که البته برخی از این پروژه‌ها از نوع پروژه‌های جاری متوقف مانده هستند که باید از این عدد کم شوند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار