تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس نشان می دهد بازده بازار در دوره‌های مختلف بیش از اینکه تحت تاثیر عوامل سیاسی و رئیس جمهور باشد  بیشتر تحت تاثیر رشد قیمت جهانی، بهبود وضع کسب و کار بوده است

به گزارش رصد روز ، تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس مسئله ایست که در فاصله دو ماه مانده تا انتخابات بسیار پرس و جو می شود. با بزرگ شدن بورس و حضور مردم چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بازار سرمایه و وجود کلی پستی و بلندی درسال گذشته این احتمال را می‌دهیم که بازار سرمایه نقش عمده در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد.

 

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

 

حال نکته قابل توجه این است که، بخش عمده این وعده‌های اقتصادی در مورد بازار سرمایه است، به نظر می‌رسد که کاندید‌ها از هر جناحی باشند می‌خواهند در رابطه با موانعی که باعث اُفت بازار سرمایه بوده است، صحبت کنند و برنامه خود را در جهت اصلاح این بازار بیان کنند و مردم باید نسبت به این وعده‌ها هوشیار باشند، که چه میزان  از این وعده‌ها با شرایط فعلی بازار سرمایه قابلیت تحقق دارد.

مردم به رای‌های حرفه ای دقت کنند

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه پاسخ به این پرسش که بورس در انتخابات ۱۴۰۰ چه نقشی را ایفا می‌کند بیان کرد: در دوره‌های آینده هر کاندید ریاست جمهوری یا مجلس که بخواهد از مردم رای بگیرد، باید به عنوان یک مسئول در رابطه با بورس برنامه داشته باشد و هم اکنون شاهد این هستیم که، خیلی از افرادی که پتانسیل ریاست جمهوری شدن را دارند برنامه‌ای در رابطه با بورس در نظر گرفته اند، نکته‌ای که وجود دارد این است که، یک سری از افراد هستند که رای گیری سنتی دارند و این افراد به جناح‌های خودشان رای می‌دهند و کسب رای از جناح مقابل معمولا زیاد امکان پذیر نیست، اما اگر کاندید حمایت جامعه بورسی را جلب کند می‌توانند به عنوان یک برگ برنده از آن استفاده کند.

 

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مردم دقت کنند که تحت تاثیر شعار‌های پوپولیستی قرار نگیرند و فرق میان برنامه با وعده را مورد توجه قرار دهند، در دوران گذشته شاهد این بودیم که افراد وعده‌های زیادی در رابطه با بازار سرمایه دادند، ولی به آن‌ها عمل نکردند، مردم به این دقت کنند که تحت تاثیر جو قرا نگیرند و یک رفتار طبیعی است که کاندید رفتار ریاست جمهوری گذشته را مورد انتقاد قرار دهد و معمولا انتقاد‌ها همیشه جذاب است.

سوری در پاسخ به این پرسش که افراد دارای سهام عدالت، ممکن است فقط به خاطر سهام عدالت کاندید خود را انتخاب کنند؟ تصریح کرد: افراد قطعا به خاطر یک عامل انتخاب نمی‌کنند، اما این عامل می‌توانند بیانگر میزان تعهد یک فرد باشد، سهام عدالت برای خیلی از افراد با وجود این که مبلغ زیادی ندارد مهم و تاثیر گذار است، چون به هر حال سهام عدالت به افراد کم دارایی تخصیص داده شده است.

وی افزود: کاندید‌ها باید این صراحت را داشته باشند و بگویند که بازار سرمایه محل تامین مالی دولت نیست و دولت نباید  به بازار سرمایه دست درازی کند، نکته‌ای که می‌تواند در رای حرفه ای‌های بازار سرمایه اثر گذار باشد، این است که، احترام به روال طبیعی بازار  نه با مدل‌های دستوری که در این مدل‌ها موفقیتی ندارد و هر چیزی که از سمت دولت به این بازار اضافه شد، باعث خارج شدن بازار از تعادل خود بوده است، که نمونه‌ای از این موارد سهام عدالت و ETF‌ها هستند.

 

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

 

سوری در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت بد بازار قبل از انتخابات یک چیز برنامه ریزی شده و دستوری است؟ بیان کرد: بهتر است از سناریو چینی پرهیز کنیم، چون ما سندی برای  خواندن ذهن افراد نداریم، پس راجع به منفی‌های قبل از انتخابات نمی‌توان گفت برنامه‌ای از قبل در نظر گرفته شده است.

وزن بورس در اقتصاد زیاد شده است

فرهنگ حسینی کارشناس  بازار سرمایه در رابطه با نقش بازار سرمایه در انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: در بازار سرمایه طی سال ۱۳۹۹ با ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت در اردیبهشت پیش از ۴۰ میلیون نفر به سهام داران و سرمایه گذاران در بورس اضافه شد، که هر کدام بین ۷ تا ۲۰ میلیون تومان پرتفویشان ارزش دارد.

 

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

 

وی تصریح کرد: از طرفی تشویق دولت و تب بازار سرمایه موضوع یک رخداد مهمی در اقتصاد کشورمان بود، در سال ۱۳۹۹ برآورد می‌شود که بورس و شرکت‌های بورسی شامل بازار سرمایه و بازار بدهی در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه را تامین کردند، شامل مالیات نقل و انتقال مالیات مستقیم و غیر مستقیم و انتشار اوراق و فروش مستقیم یا غیر مستقیم سهام دولت در بازار یا بانک‌هاست،  اگر این عدد را در نظر داشته باشیم توی محاسباتمون می بینیم که برای دولت و رئیس جمهور بعدی در حقیقت بورس محل مهمی محسوب می‌شود و در عین حال با توجه به همه گیر شدن بورس و اینکه به هر حال رونق و رکودی که امروز در بازار شاهدش هستیم پوشش رسانه‌ای و ابعاد اجتماعی بسیار بزرگتری از سال‌های قبل دارد در نتیجه حجم زیادی از توجهات به این سمت است و از این جهت بازار سرمایه وزن بیشتری در انتخابات دارد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اتفاقاتی که در بازار سرمایه موثر است اعم از قیمت عوامل تولید مثل انرژی، عوارض مالیات و قیمت گذاری‌ها است که با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جامعه رو به رو شد و علاوه بر افرادی که دارای سهام عدالت هستند، ۵ یا ۶ میلیون کد وجود دارد، که هنگام منتشر شدن عرضه اولیه اقدام به خرید می‌کنند و هر کدام از این افراد به طور میانگین در یک خانواده ۴ نفری هستند پس بازار سرمایه حدود ۲۰ میلیون نفر را به این صورت درگیر می‌کند، به همین علت نقش بورس در انتخابات نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

حسینی بیان کرد: نکته مهم این است که بازار‌های مالی مخصوصا بازار سرمایه برای سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد و کسب و کار‌ها نیازمند یک اصولی هستند و این اصول در حقیقت بحث بنیادین ثبات در اقتصاد است، ثبات در تصمیم گیری و تصویرسازی ثبات در قیمت گذاری‌ها و رویه‌ها در نتیجه این ثبات‌ها منجر به این می شود که کسب و کار‌ها قابلیت تحلیل و پیش بینی داشته باشند و در اصل اتفاقات سلبی در بازار رخ ندهد و این از مواردی است که،  مردم و حرفه ای‌های بازار سرمایه در رای گیری مورد توجه قرار دهند.

وی در رابطه با انتظارات سهامداران که کاندید‌ها باید به آن‌ها توجه کنند، گفت: موضوع بعدی این است که سهامداران انتظار دارند قوانینی که در بازار سرمایه وضع شده مثل عدم انحصار در فعالیت‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه بحث پرداخت یارانه یا  حمایت از بورس مثل صندوق توسعه ملی و این موارد باید دغدغه اصلی سهام داران باشد.

 

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

 

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با خواست فعالان بازار سرمایه تشریح کرد: مطالبه‌ بعدی از سمت فعالان اقتصادی وجود دارد، بحث کانون سهامداران حقیقی هست که این گروه از سهامداران هم یک تشکل داشته باشند و اینکه قانون تجارت متناسب با شرایط روز تغییر دهند و  خواسته مردم از کاندید ها این است که امکان دسترسی عادلانه همه به اطلاعات و حقوق برابر وجود داشته باشد و با افراد متخلف و موارد دیگری که بر خلاف شرکت است برخورد شود.

حسینی گفت: بازار سرمایه نیازمند قوانینی برای حمایت از سهامداران خرد است که، در شرایط فعلی کارکرد بازار سرمایه مشخص است و دولت نقش فروشنده سهام را دارد و در بودجه امسال هم  این نقش تشدید شده با توجه به اینکه امکان‌هایی  مثل وعده‌های حمایتی و مالی مستقیم در عمل وجود ندارد.

بورس ۱۰ درصد GDP کشور را در دست دارد

وی در رابطه با انتظارحرفه ای‌های بازار سرمایه از کاندید‌ها اظهار کرد: بورس با در دست داشتن ۱۰ درصد GDP کشور چیزی حدود ۴۰ درصد مالیات مستقیم و غیر مستقیم  کشور را پرداخت می‌کند، بازار سرمایه بخش شفافی است و این شفافیت باعث شده مالیات ستانی بیشتری از آن صورت بگیرد، در حالی که انتظار فعالین بازار سرمایه این است که در این مورد بازنگری شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که دارای سهام عدالت هستند، ممکن است فقط به خاطر سهام عدالت کاندید خود را انتخاب کنند؟ بیان کرد: چشم انداز اقتصادی از عواملی موثر در تصمیم گیری در انتخابات است و افراد بر اساس اولوت هایشان می‌توانند به آن موضوع وزن بدهند، اما به هر حال سهام عدالت یا حتی خود بورس تنها عامل تصمیم گیری محسوب نمی‌شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت بد بازار قبل از انتخابات یک چیز برنامه ریزی شده و دستوری است؟ تشریح کرد: نوسانات بازار تحت تاثیر عرضه و تقاضای حقیقی و حقوقی است و از آن طرف شاهد این هستیم که عمده فروش‌ها توسط افراد حقیقی و خرد انجام می‌شود و خروج‌های چند صد میلیونی در روز‌های مختلف داریم، در نتیجه بازار سرمایه بیش از هر چیزی تحت تاثیر خروج افراد حقیقی قرار گرفته در حالی که حقوقی‌ها در حال خرید و حمایت از بازار هستند، پس نمی‌توانیم بگوییم این روند نزولی یک چیز برنامه ریزی شده است.

 

تأثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار بورس

حسینی در پاسخ به این پرسش که بازارسرمایه در دوره اصلاح طلب‌ها یا  اصول گرایان کدام یک وضعیت بهتری داشته است؟ تصریح کرد: بازده بازار در دوره‌های مختلف بیش از اینکه تحت تاثیر عوامل سیاسی و رئیس جمهور باشد  بیشتر تحت تاثیر رشد قیمت جهانی، بهبود وضع کسب و کار بوده است، در نتیجه امکان این که تحلیل کنیم بر اساس کدام جهت گیری سیاسی بوده است و کدام جهت گیری سیاسی در کدام دوره عملکرد بهتری داشته مقایسه مرتبطی نمی‌شود، اما بازار سرمایه بعد انقلاب در تمام دوره‌ها عملکرد بهتری نسبت به دلار و سود بانکی داشته وحتی می‌توانیم بگوییم بازار سرمایه عملکرد بهتری نسبت به سایر بازار‌های موازی داشته است.

در پایان با بررسی نظرات کارشناس ها به این نتیجه خواهیم رسید که در انتخابات ۱۴۰۰ بورس نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و کاندید ها بیشتر وعده هایشان بورسی خواهد بود اما  مردم باید هوشیار باشند و میزان برآورده شدن این وعده ها را باپتانسیل بازار سرمایه بسنجند.

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار