تحلیل بنیادی سهام دجابر

شرکت داروسازی جابر ابن حیان در شش ماهه امسال با ثبت 137 میلیارد تومان سود خالص، 7 درصد کمتر از شش ماهه ابتدایی سال قبل سودآوری داشت. افت سود‌آوری این مجموعه در حالی به ثبت رسیده که فروش عملیاتی امسال دجابر رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش رصد روز، سهام شرکت داروسازی جابر ابن حیان در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران با نماد دجابر شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت داروسازی جابر ابن حیان در حال حاضر ۳ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان است. شرکت سرمایه گذاری شفادارو به تنهایی بیش از ۶۱ درصد از سهام داروسازی جابر ابن حیان را تحت تملک دارد. سه محصول قرص و کپسول، ویال و اسپری شرکت داروسازی جابر ابن حیان بخش اصلی فروش عملیاتی این شرکت داروسازی را در بر می‌گیرد. دجابر مشابه دیگر داروسازان کشور فروش صادراتی ندارد و تمام تولیدات خود را در بازارهای داخلی عرضه می‌کند.

تعیین قیمت داروها برای داروسازان می‌توانست موجب زیان‌دهی این شرکت‌ها شود و صنعت داروسازی کشور به شرایط مشابه صنعت خودرو و بانکداری دچار شود اما بالا بودن سطح خصوصی‌سازی در این صنعت و اهمیت بالای تداوم تولیدات این مجموعه‌ها در قیمت‌های منطقی و اقتصادی موجب شده تا شرکت‌های این صنعت با نحوه قیمت‌گذاری دستوری خاصی مواجه باشند که با تأمین ارز خوش قیمت برای واردات مواد اولیه این صنعت موجب تعادل در سود ناخالص داروسازان شده است. شرکت داروسازی جابر ابن حیان مشابه دیگر شرکت‌های داروساز کشور با توجه به اهمیت تورم بهداشت و درمان در فضای اقصادی کشور، درگیر قیمت‌گذاری‌های دستوری است. شرکت داروسازی جابر ابن حیان از جمله داروسازانی به شمار می‌رود که قیمت‌گذاری‌های دستوری توانسته است از سود‌دهی این مجموعه بکاهد.

رشد ۱۲۷ درصدی فروش داروسازی جابر ابن حیان در ۷ ماهه ۱۴۰۲
شرکت داروسازی جابر ابن حیان در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. شرکت داروسازی جابر ابن حیان در سال ۱۴۰۰ با ۵۰۹ میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه ۴۲ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. دجابر در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۴ درصد رشد درآمدزایی داشت و با ۷۳۴ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۶۱ میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت داروسازی جابر ابن حیان در سال ۱۴۰۰ به تیر ماه با ۷۳ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۹۶ میلیارد تومان به آذر ماه تعلق داشت و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با ۱۵۶ درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت داروسازی جابر ابن حیان در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال ۸۷۳ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۳۸۵ میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۷ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۴۸۸ میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به خرداد ماه با ۱۵۲ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به فروردین ماه با ۴۷۰ درصد رشد تعلق گرفته است.

کاهش سودآوری دجابر با وجود رشد فروش
شرکت داروسازی جابر ابن حیان سال ۱۴۰۱ را با حاشیه سود ناخالص ۲۰ درصدی و حاشیه سود خالص ۵۳ درصدی پشت سر گذاشت. دجابر در سال قبل توانست ۷۳۴ میلیارد تومان فروش به ثبت برساند که ۱۴۴ میلیارد تومان آن به سود ناخالص تبدیل شد و در نهایت با افزایش سود سرمایه‌گذاری در سهام، ۳۸۸ میلیارد تومان سود خالص بر جای ماند. نکته قابل توجه در صورت‌های مالی دجابر عملکرد فصل بهار و تابستان امسال این مجموعه بوده است. شرکت داروسازی جابر ابن حیان در شش ماهه امسال توانسته است به ۱۳۷ میلیارد تومان سود خالص فصلی با وجود درآمد ۷۸۱ میلیارد تومانی دست پیدا کند که بیشتر از درآمد سال قبل این شرکت بوده است.

کاهش شدید و عجیب حاشیه سود دجابر در بهار و تابستان امسال احتمالاً به دلیل ضعف افزایش نرخ فروش محصولات بوده که از رشد قیمت مواد اولیه تولیدات این مجموعه کمتر بوده است. این مسئله نشان می‌دهد که تخصیص ارز دارو نیز در این شرکت برای رسیدن به سود‌آوری کفایت نکرده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط