تغییر رئیس سازمان بورس فرار رو به جلو بود / چرا روند صعودی بورس پایدار نیست؟

شاخص کل بازار سهام تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد ریزش کرد ولی حمایت شد و روند صعودی بورس آغاز شد، اما این حرکت روبه جلو نیز تداوم زیادی نداشت و بورس دوباره منفی شد. دلیل این منفی بودن چیست؟

به گزارش رصد روز، نوسانات و افت مدوام شاخص کل این سوال را ایجاد کرده که چرا روند صعودی بازار سهام تداوم ندارد؟

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه  گفت: این روزها وضعیت شاخص کل بازار سهام ناپایدار است و به نظر می‌رسد روند نزولی شاخص کل راه را بر گرایش‌هاس صعودی بازار سهام بسته است، همچنین بازار سهام هر وقت به سمت تعادل حرکت می‌کند جو روانی حاکم بر بازار منفی می‌شود و سهامداران این تعادل را فرصتی برای خروج تلقی می‌کنند و فشار فروش دوباره افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس در رابطه با عواملی که بر بازار سهام تاثیر زیادی دارند گفت: موضوع اول بحث تحریم‌ها و برجام است که با توجه به ارزمحور بودن بازار سرمایه و اقتصاد وابسته به توافق با آمریکا این موضوع تاثیر زیادی بر بازار سهام دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که روند مذاکرات هرچند به صورت حدودی مشخص نشود بازار به اخبار این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

به گفته ابراهیمی موضوع بعدی بحث نوسانات ارزی در کشور است و فراهم نبودن زیرساخت‌های جریان‌ساز در بازار ارز از سوی دولت. در کنار این موارد ناتوانی دولت در کنترل بازار ارز باعث افزایش نوسانات در این بازار شده که تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد. موضوع دیگر که عامل کلیدی در ریزش‌های اخیر بازار سرمایه است بحث ترس و بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه است که در رفتار معاملاتی افراد حقیقی به وضوح دیده می‌شود.

این کارشناس در رابطه با دلیل بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه گفت: مداخلات و رفتارهای غیرکارشناسانه دولت از یکسو و اظهار نظرهای غیر مرتبط مسئولین سازمان‌ها از جمله وزارت صمت باعث ایجاد جو روانی ترس و بی‌اعتمادی در بازار سرمایه شده است. مقررات یک شبه سازمان و عرضه‌های آبشاری حقوقی‌ها نیز در بی‌اعتمادی سهامداران اهمیت زیادی داشته و ماه‌هاست که عرضه‌ها در بازار سهام از تقاضا بیشتر و باعث خروج پول زیادی از سمت سهامداران حقیقی می‌شود. سرمایه‌ای که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها و جلوگیری از دخالت سایر نهاد در بازار سرمایه می‌تواند باعث ایجاد اعتماد دوباره به بازار سهام شود و این اقدامات باید قبل از تغییر رئیس سازمان بورس انجام می‌شد و تغییر رئیس سازمان بورس بدون در نظر گرفتن ضعف‌های بازار سهام فقط فرار رو به جلو برای سلب مسئولیت است. همچنین برای تداوم روند صعودی بازار سهام باید ابهامات این بازار رفع شود و عرضه‌های آبشاری نیز کنترل شوند و جریان‌سازی‌های وزارت صمت نیز کنترل شود.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار