تپسی با زیان انباشته ۱۱ میلیارد تومانی عرضه مناسبی است؟

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تپسی از جمله فعالان تاکسی ها اینترنتی است که در چندسال گذشته در کنار چند شرکت دیگر اقدام به ایجاد یک کار نو و جدید کردند. اما در این میان تپسی از جمله تاکسی های اینترنتی است که بناست در بازار سرمایه عرضه شود. عر...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تپسی از جمله فعالان تاکسی ها اینترنتی است که در چندسال گذشته در کنار چند شرکت دیگر اقدام به ایجاد یک کار نو و جدید کردند. اما در این میان تپسی از جمله تاکسی های اینترنتی است که بناست در بازار سرمایه عرضه شود. عرضه اولیه تپسی در بازار سرمایه باعث شد که کمی در مورد تحولات این شرکت کنکاش کنیم. بررسی ها نشان میدهد که در پایان سال ۹۹ این شرکت زیان انباشته ۱۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد اگرچه سود خالص ۴.۷ میلیارد تومانی در کارنامه این شرکت در پایان سال قبل دیده می شود.

عرضه اولیه تپسی خوب یا…؟ 

 

شرکت تپسی در حال حاضر ۱۳ استان را تحت پوشش قرار داده و در آمد ماهانه سال قبل آن نیز ۱۷۴ میلیارد تومان بود. نکته قابل توجه در خصوص دارایی های شرکت این است که عمده دارایی های آن نامشهود بوده که به سادگی قابل ارزیابی نیست.

در این میان نباید وجود شرکتی مانند اسنپ را به عنوان رقیب قدرتمند تپسی ساده انگاشت زیرا این موضوع باعث به وجود آمدن چالش های زیادی در روند سودسازی آن خواهد بود.

از دیگر مواردی که در خصوص عرضه اولیه تپسی باید به آن اشاره کرد حاشیه سود ناخالص آن است که به ۱۴ می رسد.

این شرکت تاکسی اینترنتی در پایان سال قبل ۱۵۰۱ مسافر داشت که البته عمده سفرهای صورت گرفته آن در تهران با ۴۴ درصد بود و پس از آن خراسان رضوی با ۱۸ درصد دیده می شود و کمترین میزان جابجایی مسافر توسط این شرکت در استانهای قم و آذربایجان با ۱ درصد دیده می شود.

اگرچه این شرکت در چشم اندازه ۵ ساله خود درآمد ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را تا پایان ۱۴۰۵ متصور است اما همانطور که گفته شد نباید از وجود رقبا به عنوان چالش اصلی در رسیدن به این رقم غافل بود.

گفته می شود که عرضه اولیه تپسی مختص به صندوق هاست اما همانطور که توضیح داده شد موارد زیادی وجود دارد که از آن می توان به عنوان ریسک خرید این سهم نام برد هرچند که در رقابت با اسنپ برای ورود به بازار سرمایه شجاعت آن ستودنی بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار