جدال بانک مرکزی و بورس کالا با اعلام ممنوعیت ارائه گواهی سپرده طلا

بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی سایت رسمی خود خبر از ممنوعیت ارائه گواهی سپرده بر مبنای مسکوکات و شمش طلا داد که با حواشی زیادی مواجه شد، اما بورس کالا در پاسخ به این اقدام اعلام کرد که مخالف انتقال طلا و شمش به دیگر بازار‌ها است.

به گزارش رصد روز، لغو ارایه گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا باعث بوجود آمدن حواشی زیادی شده است. صبح امروز بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی سایت رسمی خود خبر از ممنوعیت ارائه گواهی سپرده بر مبنای مسکوکات و شمش طلا داد که با حواشی زیادی مواجه شد.

بانک مرکزی امروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفا پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است و بانک‌ها حق ارایه گواهی سپرده به مشتریان در قبال دریافت شمش و مسکوکات طلا را ندارند».

بانک مرکزی اعلام کرد که ارایه گواهی سپرده در قبال دریافت شمش اقدامی است که موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر، اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند.

برخی تحلیلگران معتقدند همانطور که حذف بازار آتی سکه در سال‌های گذشته موجب کنترل رشد قیمت سکه شد اکنون نیز با حذف گواهی سپرده طلا و انتقال انبار‌های بانک‌ها به مرکز مبادله طلا می‌تواند به انتظام‌بخشی و تسهیل مبادلات طلا کمک شایانی کند.

از سوی دیگر مخالفان معتقدند در حال حاضر سرمایه‌گذاری قابل توجهی از این کانال صورت گرفته و حذف ناگهانی این گواهی‌ها از بازار معاملات موجب تضییع حقوق و منافع افرادی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این در حالی است که دی ماه سال گذشته معاون ارزی بانک مرکزی طی نامه‌ای به رییس بورس اوراق بهادار، خواستار راه‌اندازی فرایند پذیرش و عرضه گواهی سپرده بر مبنای شمش طلا از طریق بورس کالا شده که در نهایت در ۲۱ اسفند ماه سال گذشته سازو کار بازار اوراق بهادار شمش طلا با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر اقتصاد راه‌اندازی شد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار