جذاب‌شدن صندوق‌های درآمد ثابت در دوره‌های رکودی بورس

حد نصاب سرمایه گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی برای صندوق های درآمدثابت از 40 درصد به 50 درصد تغییر کرده است. این تصمیم تازه با واکنش‌های مختلفی روبرو شده و برخی معتقدند که سازمان بورس پشت بازار سهام را خالی کرده است. احمد اشتیاقی، کار...

به گزارش رصد روز، چندماه پیش بود که الزام خرید سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت برداشته شد. حالا سازمان بورس طی تصمیمی، حد نصاب سرمایه‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی برای صندوق‌های درآمد ثابت را از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده است.

بیشترین بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت از محل اوراق است
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به فضای فعلی بازار سهام بیان کرد: «عمده وجوه صندوق‌های با درآمد ثابت، با حد نصاب‌هایی که برای آن‌ها لحاظ شده است، در سپرده‌های بانکی، اوراق بدهی و یا سهام قرار دارد. با توجه به فضایی که در بازار سرمایه طی بیش از یک سال گذشته در حوزه سهام ایجاد شده است، صندوق‌ها تمایل زیادی نسبت به خرید سهام ندارند. بنابراین بخش عمده وجوهشان در سپرده بانکی و اوراق بدهی قرار دارد.»

وی با اشاره به حذف الزام خرید سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت، اظهار کرد: «شایان ذکر است قبلا صندوق‌ها بند الزام خرید سهام داشتند. یکی از اتفاقاتی که برای صندوق‌های با درآمد ثابت طی یکی دو سال گذشته افتاد، برداشته شدن الزام خرید سهام بود.»

اشتیاقی اظهار کرد: «بنابراین می‌توان گفت عمده بازدهی کسب شده توسط صندوق‌های با درآمد ثابت، از طریق نرخ سپرده بانکی و یا اوراق بدهی است؛ عمده اوراق بدهی نیز با توجه به دولتی بودن این دست از اوراق، یا اوراق اخزا هستند و یا اوراق مرابحه‌ای که خود دولت منتشر می‌کند.»

صندوق‌های درآمد ثابت در دوران رکود بورس، رقیب سهام هستند
این کارشناس بازار سهام ادامه داد: «در حال حاضر که بازار سرمایه، آنچنان مورد اقبال سرمایه‌گذاران نیست، پول‌های موجود در بازار سرمایه، به نوعی در صندوق‌های درآمد ثابت پارک می‌شود که سرمایه‌گذاران بورسی بتوانند از بازدهی متناسب با سپرده بانکی برخوردار شوند.»

اشتیاقی تاکید کرد: «هر چه بازدهی این صندوق‌ها افزایش یابد، می‌تواند به عنوان رقیبی برای بازار سهام مطرح شود.»

اوراق سپرده خاص ۳۰ درصدی، بازار بدهی را جذاب کرد
این کارشناس بازار سرمایه افزود:«اما بازدهی این صندوق‌ها از دو راه ممکن است افزایش یابد. راه اول این است که بانک‌ها حاضر می‌شوند به صندوق‌های درآمد ثابت، نرخ بالا ارائه دهند. در دومین مورد نیز افزایش بازدهی اوراق بدهی منتشر شده در بستر بازار سهام مطرح می‌شود.»

وی اظهار کرد: «با افزایش نرخ بازده صندوق‌های درآمد ثابت، برخی از فعالان بازار، به جای خرید سهام ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در این دست صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.»

اشتیاقی اظهار کرد:«پس از انتشار گواهی سپرده خاص با بازدهی ۳۰ درصدی، ذائقه بازار سهام نسبت به اوراق بدهی افزایشی شد. اوراق بدهی از جمله اخزا، پیش از انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی با نرخ ۲۵ درصدی معامله می‌شد. در حال حاضر اما بازدهی این اوراق، حتی تا نرخ ۳۰ درصد نیز افزایش یافته است.»

افزایش نصاب سپرده بانکی برای تعادل در NAV درآمد ثابت‌ها تصویب شد
اما چرا حدنصاب سرمایه گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی برای صندوق های درآمدثابت تغییر کرد؟ اشتیاقی در پاسخ به این پرسش گفت: «تغییر حد نصاب سرمایه‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی برای صندوق های درآمدثابت، به این دلیل اتفاق افتاد که در دل صندوق‌های با درآمد ثابت، قبلا اوراق بدهی با بازدهی حداکثر ۲۴ درصدی قرار داشت. زمانی که سیستم بانکی نرخ بهره را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد، NAV این صندوق‌ها با کاهش مواجه می‌شود.»

وی در ادامه بیان کرد:« از این رو در راستای جبران کاهش NAV، سازمان اجازه داده است که حد نصاب سرمایه‌گذاری این دست صندوق‌ها در سپرده و گواهی سپرده بانکی از ۴۰ به ۵۰ درصد افزایش یابد تا وجوه جدیدی که جذب می‌کنند را در قالب سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به نرخ ۳۰ درصدی که بانک‌ها ارائه می‌دهند، این صندوق‌ها می‌توانند NAV کاهش یافته خود از محل گواهی ۳۰ درصدی را ترمیم کنند.»

صندوق‌های درآمد ثابت، جذابیت سپرده بانکی را کم می‌کنند
اشتیاقی در ادامه بیان کرد: «از این رو، مزیت این طرح حداقل این است که پول از صندوق‌های درآمد ثابت، به سمت سیستم بانکی خارج نشود. بنابراین جذابیت صندوق‌های درآمد ثابت به عنوان رقیبی برای سپرده‌های بانکی حفظ خواهد شد.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «به این دلیل حد نصاب سرمایه‌گذاری در سپرده و گواهی سپرده بانکی برای صندوق های درآمدثابت، ۱۰ درصد افزایش یافت. این تصمیم برای بازار سرمایه، سیاست درستی به شمار می‌رود؛ چرا که اگر احیانا در آینده، فضای مناسبی جهت سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایجاد و سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته است به نفع بازار سرمایه تعدیل شود، پولی که در صندوق‌های درآمد ثابت قرار دارد، به راحتی در قالب خرید سهام باعث رونق بازار سهام شود. از این رو، به نظر می‌رسد این تصمیم به نفع بازار سهام خواهد بود.»

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار