جذب پول توسط صندوق‌های درآمد ثابت ۲ اسفند ۱۴۰۲

شاخص‌های کل و هم‌وزن نزولی شدند / صندوق‌های درآمد ثابت ۲۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کردند/ ۲۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خارج شد/ حجم معاملات خرد به ۶.۱ میلیارد برگه سهم رسید/ ارزش معاملات خرد ۳.۲ همت شد.

به گزارش رصد روز، نقشه بازار سهام امروز قرمز شد. در حالی که روند معاملات دو روز گذشته امیدها برای بهبود وضعیت بازار سهام را افزایش داده بود اما معاملات امروز بورس و فرابورس در مسیری دیگر حرکت کرد و به این ترتیب، نماگرهای اصلی بازار سرخپوش شدند. در این میان، نکته قابل توجه بازار امروز، ورود دوباره پول به صندوق‌های درآمد ثابت بود در حالی که سهام شاهد خروج پول حقیقی بودند!

سازمان بورس مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که بر اساس آن، نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سپرده و گواهی سپرده بانکی افزایش ۱۰ درصدی خواهد داشت و از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد می‌رسد.

این مصوبه تازه از سوی فعالان بازار سرمایه با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. برخی از فعالان بازار این اقدام را از این جهت که پول در بازار سرمایه ماندگار خواهد شد، مثبت ارزیابی کرده‌اند اما در مقابل، برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که این رویکرد، پول در گردش بازار سهام را به سمت صندوق‌های ریسک‌گریز درآمدثابت که در شبکه بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند هدایت خواهد کرد که به معنای خروج پول از سهام به سمت شبکه بانکی‌ست.

عملکرد شاخص‌‌ها
شاخص کل بورس تهران امروز با افت ۵۷۳ واحدی، معادل ۰.۰۳ درصد افت کرد و در سطح دو میلیون و ۷۰ هزار و ۸۴۴ واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۱۵۶ واحدی، معادل ۰.۰۲ درصد پایین رفت و در پله ۷۲۶ هزار و ۹۳۳ واحد متوقف شد.

شاخص کل فرابورس هم وضعیت بهتری نداشت و در پایان معاملات روز جاری ۱۳ واحد منفی شد تا با افت ۰.۰۵ درصدی در سطح ۲۴ هزار و ۷۸۵ واحد قرار گیرد.

حجم و ارزش معاملات خرد
حجم معاملات خرد سهام، صندوق‌های سهامی و حق تقدم‌ها در معاملات روز جاری بورس نسبت به روز گذشته اندکی افزایش داشت و تا لحظه تنظیم این گزارش به ۶.۱ میلیارد برگه سهم رسیده است.

ارزش معاملات خرد اما امروز کاهشی بود و در حال حاضر روی سه هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان قرار گرفته است.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی امروز هم منفی بود و تا این لحظه ۲۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

در سمت دیگر بازار اما صندوق‌های درآمد ثابت پس از مدت‌ها خروج پول، امروز ورود پول حقیقی ثبت کردند و تراز این پول تا لحظه تنظیم این گزارش به مثبت ۲۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار