حدود ٩٠درصد صادرات ایران با ١۵کشور جهان انجام می‌ شود

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر ۹۰درصد صادرات ما تنها با ۱۵کشور جهان در حال انجام است.

به گزارش رصد روز، برنامه گفتگوی ۱۸.۳۰ به موضوع توسعه صادرات و بررسی موانع و راهکار‌ها اختصاص داشت.

 سید مجتبی موسویان، معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت با حضور در این برنامه گفت:در حال حاضر ۵۷ تا ۶۰ درصد مقصد بازار‌های صادراتی کشورمان مربوط به کشور‌های همسایه است.
وی گفت: از این میزان ۳۰ درصد از صادرات خارجی کشورمان مربوط به کشور هند و چین و ۱۰ درصد مربوط به سایر کشور‌های جهان محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر پس از چین و روسیه سومین کشور منطقه از نظر تعداد همسایه است گفت: در حال حاضر این بازار‌های منطقه ظرفیتی بالای یک تریلیون دلار صادرات دارند که ۱۷ درصد از این بازار را چین در اختیار دارد و سهم ما از این بازار حدود ۲.۵ درصد است.
وی گفت: در صورت حل مشکلاتی همچون مشکلات مربوط به زیر ساخت ها، میزان مشوق‌های صادراتی، گذرگاه‌های مرزی و رایزنی‌های بازرگانی می‌توانیم سهم کشورمان از میزان صادرات در منطقه را تا ۷.۵ درصد افزایش دهیم.
لاهوتی دیگر میهمان این برنامه نیز معتقد است موانع موجود بر سر راه صادرات خارجی کشورمان را می‌توان به دو بخش موانع داخلی و موانع خارجی تقسیم بندی کرد که در حال حاضر پرداختن به موانع داخلی برای حل این مشکل از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی گفت: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی باعث شده تا سهم صادراتی ما نسبت به سال ۹۶ و سال قبل از آن کاهش پیدا کند.
لاهوتی یکی از فاکتور‌های مهم و تاثیر گذار در این بخش را نرخ ارز و رشد ۳ برابری آن در سال‌های اخیر دانست.

 

 

 

 

شبکه خبر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار