دامنه نوسان از فردا تغییر می‌کند / قوانین جدید در بورس تاثیری دارد؟

دامنه نوسان از فردا یه منفی ۳- و ۶+ تغییر پیدا می‌کند. سهامداران و کارشناسان واکنش‌های مختلفی به این تغییر در دامنه نوسان دارند. کارشناسان بازار سرمایه تصمیمات سازمان بورس را غیرکارشناسانه و بی‌اثر می‌دانند.

به گزارش رصد روز، در چند روز گذشته تصمیم‌ها و قوانین مختلفی برای بورس گرفته شده است. از قوانین یک روزه گرفته تا مشخص شدن مساله دامنه نوسان، تصمیم‌هایی بود که سازمان بورس در چند روز گذشته اتخاذ کرد. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اینگونه تصمیم‌ها برای بازار هیچ تاثیری در جلوگیری از روند نزولی بازار ندارد.

دامنه نوسان نامتقارن از دید کارشناسان و سهامدارن بازار، موجب افزایش و تداوم روند نزولی بازار شده است. بسیاری از کارشناسان درباره دامنه نوسان اینگونه نظر می‌دهند که سازمان بورس با نگه داشتن دامنه نوسان نامتقارن، به دنبال گذشت زمان و جلوگیری از ریزش شاخص و همچنین نگه داشتن شاخص در محدوده مشخصی است.

دامنه نوسان باید حذف شود

«فعلا دامنه نوسان رو مثبت ۶ و منفی ۳ میکنن تا چند ماه هم اینجوری مردم را مشغول کنند و پولهای سهامداران مدت دیگری بخوابد و پولشان کم ارزشتر شود.»

«واقعا نمیدونم درحال حاضر مثبت۶ ومنفی ۳ چه دردی رو از ما دوا میکنه اسمتونو گذاشتین کارشناس- اقتصاددان -حالا واقعا طرح هاتون چه سودی به مردم رسونده؟»

«آقا اعتماد رفته ، تموم شد. بایستی مسئولین اقداماتی انجام دهند برای جلب اعتماد از دست رفته.»

«اون پول هایی را که از بورس کشیدید بیرون یک صدمش را بر گردونید بورس سبز میشود»

«دامنه نوسان باید حذف بشه.»

«دوستان واقعیت تلخ است ولی این بورس مرده چرا قبول نمی کنید بورس مرده»

«مشکل بورس فقط با پول رفع میشه پول هایی که حقوقی های دولت مردادماه از بازار خارج کردند برگردونن درست میشه.»

«بازار همچنان منفی است دوستان و سهامداران تا دولت نقدیندگی به بازار سرمایه وارد نکند همچنان بورس منفی است.»

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس ما بستر‌های لازم برای پذیرایی و ارائه خدمات به این تعداد سهامدار را ندارد و این بستر‌ها باید تقویت شوند.

درحال حاضر ریسک‌های زیادی بازار را تهدید می‌کند و سایر مولفه‌های کلان اقتصادی، همچون نرخ ارز در ثبات نسبی به سر می‌برند، اما بازار واکنشی به آن‌ها نشان نمی‌دهد و منتظر یک اصلاح رفتار منطقی و کارشناسی از سوی ارکان تاثیرگذار است.

روند بازار به این شکل باقی نمی‌ماند و رفته رفته روند فرسایشی از بین می‌رود. شرایط و عوامل بنیادی در حال حاضر به نفع بازار است، اما چند ابهام مهم مانند بی‌اعتمادی مردم که به تدریج باید بازگردد و بحث انتخابات و برجام مطرح است که اگر این عوامل حل و مشخص شوند، شرایط بنیادی بازار سرمایه به گونه‌ای است که اوضاع بهبود می‌یابد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار