دانش آموزان مدارس دولتی قربانی بخشنامه های تبعیض آمیز

آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی با اطلاع از میانگین معدل دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی در نقاط مختلف کشور و مقایسه آن با مدارس غیردولتی، این بند را تصویب کرده است؟

به گزارش رصد روز ، شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ اول تیر ماه ۵ بند از طرح جدید خود با عنوان «ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی» را ابلاغ کرد.

این ۵ بند به شرح زیر است:

  1. در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به‌لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود.
  2. کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.
  3. آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود.
  4. نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.
  5. دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حدنصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

به جز تداخلی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مفاد قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارد و بر اساس قانون اساسی بایستی نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع باشند، بند ۵ مصوبه شورا پر بحث ترین قسمت آن است. اگر این بند بدین شکل مصوب و برای اجرا ابلاغ شود می‌تواند در آینده چالش‌ها و ناامیدی شدیدی را برای دانش آموزان مدارس دولتی عادی رقم بزند.

معدل؛ سد دوم برای ورود به دانشگاه‌ها

براساس این بند دانشگاه‌ها اجازه دارند که در کنار رتبه و نمره کنکور، سد دومی را برای ورود به دانشگاه در مقابل داوطلبان ایجاد کنند و آن شرط معدل اختصاصی است که به صورت مستقل از طرف هر دانشگاه اعلام خواهد شد؛ در این میان با توجه به اینکه برخی دانش‌آموزان در مدارس خاص و غیردولتی درس خوانده‌‌اند طبیعی است که معدل بالاتری را در مقایسه با دانش آموزان مدارس دولتی عادی دارند و اینبار ورود به دانشگاه‌های دولتی برتر قطعاً سهم آنها خواهد بود. معدل دانش آموزان متغیری مستقل نیست و تحت تاثیر کیفیت مدرسه (محیط)، معلم، امکانات و دانش آموز حاصل شده است. آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی با اطلاع از میانگین معدل دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی در نقاط مختلف کشور و مقایسه آن با مدارس غیردولتی، این بند را تصویب کرده است؟

عدم اطلاع نمایندگان از بند ۵ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی!

متأسفانه تا به امروز بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به این مصوبه چالش‌برانگیز، حساسیتی نداشته‌‌اند و برخی نیز بدون توجه به بند ۵ و صرفاً با اشاره به بند اول (سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی) ندای پیروزی بر مافیای کنکور را سر داده‌اند؛ اگر این بند (شرط معدل) با بی‌توجهی نمایندگان مجلس به همین شکل ابلاغ شود در آینده دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی بیش از امروز با بی‌عدالتی و شکاف آموزشی مواجه، و راه یافتن آنها به دانشگاه‌های دولتی برتر سخت‌تر از شرایط امروز خواهد شد.

ما در رسانه به اندازه سهم خود نسبت به این شکاف آموزشی هشدار می‌دهیم و امیدواریم نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند تا این مصوبه سدی مقابل دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی برای ورود به دانشگاه‌های برتر کشور نباشد؛ متاسفانه تا‌کنون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه سکوت کرده و از پاسخگویی به رسانه‌ها خودداری می‌کنند.

گزینش اینبار به دست دانشگاه‌ها

در همین رابطه ابراهیم سحرخیز؛ معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره بند ۵ مصوبه اخیرشورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور اظهار کرد: هم‌‌اکنون برخی گزینش دانشگاه‌ها دو مرحله‌ای است مانند دانشگاه فرهنگیان که آزمون و یک مصاحبه دارد و در کنار آن برای ورود به این دانشگاه شرط معدل ۱۵ را تعیین کرده است اما اگر قرار باشد شرط معدل برای تمام دانشگاه‌ها لحاظ شود مثلاً دانشگاه شریف یا بهشتی معدل بالای ۱۹ را تعیین کنند آن وقت، افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، در مدارس خوب تحصیل کرده‌اند و معدل بالاتری نسبت به دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی دارند، به این دانشگاه‌ها وارد می‌شوند و گزینشی توسط دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی و مناطق محروم نمی‌توانند به این دانشگاه‌ها ورود پیدا کنند.

وی افزود: اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آینده فصل الخطاب قرار بگیرد و قانون قبلی مجلس را نقض کند، ماده ۵ آن باعث می‌شود هر دانشگاه برای خود معدلی را تعریف کند یعنی خط‌کشی را بگذارد و برخی دانش آموزان با وجود وضعیت خوب در کنکور نتوانند وارد این دانشگاه شوند، این در تعارض آشکار با عدالت است، مجلس باید به ماجرا ورود پیدا کند چرا که تصمیم درباره کنکور موضوع مهمی است که کل کشور و تمامی خانواده‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

آموزش عالی طبقاتی در کنار مدارس طبقاتی!

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: ماده ۵ این مصوبه زمینه‌ای را برای ورود خانواده‌های برخوردار جامعه به آموزش عالی کشور فراهم می‌کند، پژوهش‌ها نشان می‌دهد یکی از مصادیق بارز نابرابری در حوزه آموزش است و دهک‌های بالای جامعه ۵۳ برابر دیگر دهک‌های خرج آموزش فرزندان خود می‌کنند، مراقب باشیم به وسیله این مصوبه به آموزش و پرورشی که طبقاتی کرده‌ایم، آموزش عالی طبقاتی را هم اضافه نکنیم تا فقط بچه پولدارها به دلیل معدل بالا فرصت ورود به دانشگاه‌های برتر را داشته باشند.

سکوت و عقب نشینی مجلس

سحرخیز متذکر شد: بیم آن می‌رود با سکوت و عقب‌نشینی مجلس، این بار شورای عالی انقلاب فرهنگی در واپسین روزهای بجا مانده از عمر دولت  به دور از نگاه شورای نگهبان، آرام و بی‌صدا  آموزش عالی رایگان را نیز دو دستی تقدیم متمولانی کند که با دوپینگ آموزشی در دوران تحصیل به معدل بالا دست یافته‌اند، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید با دقت بیشتری ورود پیدا کند.

وی گفت: هنوز در این طرح ابهامات زیادی وجود دارد از جمله اینکه مکانیزم تعیین معدل پیش‌بینی نشده است آیا آموزش و پرورش باید هرسال دو باربرای ترمیم معدل امتحان بگیرد؟ با چه توان و امکاناتی این کار را انجام خواهد داد؟

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امتحانات نهایی باید در دو پایه یازدهم و دوازدهم برگزار شود، آیا اموزش و پرورش می تواند درسال ۱۴۰۲ در دو پایه تحصیلی امتحانات نهایی برگزار کند پول، امکانات و نیروی انسانی آن را دارد از سوی دیگر برگزاری امتحانات نهایی در دو سال پایانی بسیار استرس‌زا می‌شود و دانش‌آموزان به شدت اذیت خواهند شد.

سحرخیز یادآور شد: ای کاش شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به مصوبات بر زمین مانده سالهای ۸۶ و ۹۲ به جای اینکه خود دست به کار قانونگذاری شود از مجلس می‌خواست آن را به سرانجام رسانده، پاسخگوی سکوت و مماشات ۱۴ ساله خود باشد.

مطالب مرتبط