درخواست اتاق بازرگانی از رئیس جمهور برای حذف ارز دولتی دارو و کالاهای اساسی

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: فعالان بخشی خصوصی در دیدار با رئیس جمهور خواستند که در جهت تسریع واردات دارو و کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی این کالاها حذف و یارانه ریالی از مسیر دیگری به مردم پرداخت شود.

به گزارش رصد روز، مسعود خوانساری،  در دیدار فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور که شامگاه دوشنبه ششم اردیبهشت ماه و با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های حفاظت از کرونا برگزار شد به دو مساله تحریم و دیوانسالاری دولتی اشاره و از چالش‌های ایجاد شده برای فعالان اقتصادی از این دو محور گفت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که رسم هر سال است که رئیس‌جمهور، برای دیدار و طرح مشکلات از کارآفرینان دعوت می‌کند، تاکید کرد که در سال جاری به دلیل همه‌گیری کرونا، این مراسم محدودتر از سال‌های گذشته برگزار شد.

وی عنوان کرد که مدعوین این نشست عمدتا از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های فعال در حوزه دارو، ساختمان، صادرات، پلیمر و  نساجی بودند.

خوانساری افزود: در فرصت کوتاهی که پیش آمد، در این نشست درباره دو موضوع صحبت شده که موضوع نخست، کنترل تحریم و تلاش برای وخیم‌تر نشدن وضعیت بود که انصافا دولت در این مورد موفق عمل کرد و اجازه نداد که کار کشور به بحران بزرگی برسد که در ذهن ترامپ بود. موضوع دوم هم مساله دیوانسالاری بود که در حال حاضر به بزرگترین پاشنه آشیل دولت تبدیل شده و کار را برای بخش خصوصی بسیار دشوار کرده است. با صدور مجوزهای بیش از اندازه، وجود امضاهای طلایی و صدور روزانه بخشنامه‌های متعدد که در عمل، مخل کسب وکار است، بخش خصوصی امنیتی برای سرمایه‌گذاری احساس نمی‌کند.

خوانساری ادامه داد: به این ترتیب، رشد سرمایه‌گذاری طی سال‌های گذشته نسبت به استهلاک منفی شده و در عمل خروج سرمایه شتاب گرفته است. تنها راه مقابله با این وضعیت، کاهش دیوانسالاری وکاهش دخالت دولت درتصدی‌گری و اقتصاد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: واکسن کرونا از دیگر دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی است که در دیدار با رئیس‌جمهور به آن اشاره کردم. ابتلای یک نفر در یک بنگاه تولیدی باعث نگرانی دیگر کارگران و ایجاد تشنج در محیط خواهد شد. بنابراین، برای رفع نگرانی کارگران و کارفرمایان از رئیس‌جمهور خواستیم به فرآیند واردات واکسن سرعت بدهند.

 خوانساری با اشاره به فضای کلی این نشست عنوان کرد که دیگر کارآفرینان و فعالان اقتصادی حاضر در این نشست هم به مشکلات مختلف حوزه فعالیت خود اشاره کردند از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کردند در چند سال اخیر رشد این شرکت‌ها خوب بوده اما بوروکراسی اداری مانع رشد سریع‌تر آنها شده است.

وی افزود: صادرکنندگان عمدتا به مشکلات سال‌های گذشته اشاره کردند که رفع شده است. فعالان در حوزه دارو به مسئله تخصیص ارز اشاره کردند که اگر به موقع انجام نشود، زمینه‌ساز کمبود در بازار است و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل کمبودها دانستند و اشاره کردند که اگر واردکنندگان از ارز آزاد استفاده کنند، واردات تسریع می‌شود. همین مسئله در مورد کالاهای اساسی هم مطرح شد که اگر ارز غیرترجیحی به واردات این کالاها تخصیص داده و یارانه ریالی از مسیر دیگری پرداخت شود، شاهد کمبود کالا در بازار نخواهیم بود. 

خوانساری بیان داشت: در ادامه  رئیس‌جمهور به چند مورد از دستاوردهای دولت اشاره کردند و قرار شد،  نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مشکلات مطرح شده توسط کارآفرینان و فعالان اقتصادی را دسته‌بندی کرده و حل مسائل را در ۱۰۰ روز باقی مانده پیگیری کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط

آخرین اخبار