درخواست تحقیق از ارتش انگلیس در خصوص آموزش ارتش سعودی

سازمان مبارزه با تجارت سلاح، خواستار تحقیق در خصوص آموزش ارتش سعودی از سوی ارتش انگلیس شد.

به گزارش رصد روز،سازمان غیر دولتی مبارزه با تجارت سلاح روز چهارشنبه خواستار تحقیق در خصوص آموزش ارتش‌کشورهای ناقض حقوق بشر از جمله عربستان سعودی و بحرین، از سوی انگلیس شد.

به نوشته وبسایت سعودی لیکس، دولت انگلیس ارتش یک سوم کشورهای جهان را آموزش می‌دهد که ۱۵ مورد از این کشورها متهم به نقض گسترده حقوق بشر هستند. سازمان مبارزه با تجارت سلاح در بیانیه خود خواستار تحقیق درباره این موضوع شده است که آیا این آموزش‌ها در نقض حقوق بشر دخیل هستند یا نه.

دولت لندن لیست کاملی از ارتش کشورهایی که در خاک انگلیس آموزش می‌بینند را منتشر کرده است. به طوریکه در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۱۶۹ دوره و در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۰۹۶ دوره آموزشی برگزار کرده است.

«آندرو اسمیت» از اعضای سازمان منع تجارت اسلحه، در این باره گفت که تعدادی از این ارتش‌ها متهم به نقض فاحش حقوق بشر و پشتیبانی از قوانین سرکوبگرانه و همچنین شکنجه هستند.

او تأکید کرد که این مسائل، سؤالات بسیار مهمی را پیش روی دولت انگلیس قرار می‌دهد و لندن باید در این باره پاسخگو باشد و ارتش انگلیس نباید هر اقدامی که موجب حمایت از اقدامات سرکوبگرانه می‌شود را انجام دهد.

آندرو اسمیت افزود: «آموزش‌ها پیام حمایتگرانه از ارتش این کشورها دارد و یک نوع بی توجهی به تمامی اشخاصی است که تحت سیستم سرکوبگرانه قرار دارند.»

 «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس در شهریور ماه گذشته گفته بود که کشورش از عربستان سعودی در برابر حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) محافظت می‌کند.

در همین حال موضوع صادرات سلاح انگلیس به عربستان سعودی نیز چند سال است که محل انتقاد گروههای حامی حقوق بشر به دلیل استفاده این سلاح‌ها علیه مردم یمن است. اما این انتقادها با بی توجهی انگلیس مواجه شده و دولت لندن از ماه ژوئن سال گذشته میلادی پس از یک سال وقفه، صادرات سلاح به سعودی‌ها را از سر گرفته است.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

فارس

مطالب مرتبط