دست‌کاری در گزارش‌ شرکت‌ها

در حال حاضر شاهد دست‌کاری در آمار و اطلاعات منتشر شده در این گزارش‌ها هستیم که در گزارش‌های دوره‌ای حسابرسی شده معمولاً تصحیح شده و اختلاف معناداری با اعداد گزارش‌های قبل دارند.

به گزارش رصد روز، حسین تقی نژاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این موضوع که آیا گزارش‌های ۶ ماهه توانسته بر روند بازار سرمایه تأثیر بگذارد یا خیر این‌چنین گفت: بله گزارش‌های ۶ ماهه در بازار پرایس شده‌اند و حتی P/E گذشته‌نگر کل بازار را نیز بهبود بخشیدند. با توجه به نرخ‌های بهره بالا که البته در هفته‌های اخیر شاهد روند کاهشی آن هرچند به صورت اندک بوده؛ اما انتظارات سرمایه‌گذاران از P/E کاهش داده است و حاضر به خرید سهم‌های با P/E حوالی ۵-۶ واحد نیستند.

این کارشناس در خصوص شرایطی که می‌تواند روند بازار را بهبود ببخشد بیان کرد: یکی از اقدامات سازنده‌ای که از طرف سازمان بورس می‌تواند صورت پذیرد افزایش شفافیت در بازار و گزارش‌های فصلی و ماهانه شرکت‌ها است. در حال حاضر شاهد دست‌کاری در آمار و اطلاعات منتشر شده در این گزارش‌ها هستیم که در گزارش‌های دوره‌ای حسابرسی شده معمولاً تصحیح شده و اختلاف معناداری با اعداد گزارش‌های قبل دارند. آیا شرکت نسبت به هرآنچه تحت عنوان گزارش ماهانه یا فصلی منتشر می‌کند مسئولیت ندارد؟ این سؤالی است که در خصوص برخی شرکت‌ها ظاهراً با جواب خیر پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین افزایش شفافیت سازمان و جدی و مصر بودن مسئولین در خصوص افشای به‌موقع ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌ها عاملی است که در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال جاری اصلاً به آن اهمیت داده نمی‌شود و بار‌ها شاهد انتشار با تأخیر مهم‌ترین اخبار مؤثر بر صنایع و بازار سرمایه بوده‌ایم.

تقی نژاد در رابطه با عواملی که می‌تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را به بازار سرمایه برگرداند عنوان کرد: با مثبت شدن بازار و بهبود روند معاملات مجدداً می‌توانیم شاهد تزریق پول افراد حقیقی به بازار باشیم؛ اما این پول اغلب پول افراد فعال در بازار است و واقعیتی که با آن روبرو هستیم این است که دیگر کد افراد عامه‌ای که در سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه شدند فعلاً به بازار برنمی‌گردند و همچنان از بازار سرمایه به عنوان حیاط خلوت دولت که در صورت نیاز به تأمین کسری بودجه و سایر عوامل به سمت آن می‌آید، یاد می‌کنند.

برگرداندن اعتماد این دسته از افراد شاید سال‌ها زمان نیاز داشته باشد و متأسفانه آنچه در سال ۱۳۹۹ رخ داد وجهه بازار سرمایه را خدشه‌دار کرده است.

حسین تقی نژاد درباره تأثیراتی که ثبات نرخ ارز می‌تواند بر بازار بگذارد این‌چنین گفت: با توجه به اینکه اکثریت بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است و نرخ‌های فروش شرکت‌ها تحت تأثیر دو عامل نرخ‌های جهانی و نرخ دلار تعیین می‌شود، در صورت ثبات نرخ دلار شاهد ثبات عمومی در قسمت درآمد‌های عملیاتی این شرکت‌ها هستیم.

حال اینکه علی‌رغم ثبات درآمد‌ها با توجه به تورم عمومی کشور و افزایش دستمزد‌ها طی چند ماه آینده شاهد افزایش بهای تمام شده شرکت‌ها خواهیم بود که سبب افت حاشیه سود در بازار می‌شود. اگر همان گونه که فرمودید شاهد ثبات نرخ دلار باشیم بازار در همین مناطق فعلی و نهایتاً ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر می‌تواند حرکت کند مگر اینکه شاهد افزایش چشمگیر در ورود پول باشیم که با شرایط فعلی نیز دور از انتظار است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط