دولت را ملزم به ساماندهی بورس می‌کنیم/ اگر دولت به بورس کمک نکند، مجلس به وظیفه‌اش عمل می‌کند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: آقای روحانی می‌خواست ما چشم و گوش بسته، بودجه را تایید و تصویب کنیم، ولی واقعاً این بودجه عملیاتی و اجرایی نبود و اگر این تغییرات و اصلاحات را انجام نمی‌دادیم، هم بودجه محقق نمی‌شد و هم کسری بودجه جدی‌ را به‌دن...

به گزارش رصد روز، چند روز پیش، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه از مجلس و کمیسیون‌های مجلس می‌خواهیم در بورس دخالت نکنند، گفت: اولین سال بعد از انقلاب است که شاهد هستیم از روزی که بودجه را فرستادیم، نمایندگان همینطور دارند مصاحبه و تبلیغ می‌کنند.

هرچه جلوتر می‌رویم نه تنها تعامل دولت و مجلس بیشتر نمی‌شود، بلکه شدت تقابل‌ها در حال افزایش است و باید منتظر بود و دید سرنوشت بودجه ۱۴۰۰ و بورس با میلیون‌ها کد بورسی و مطالبه عمومی جامعه به کجا خواهد رسید؟

در همین رابطه، محمدحسن آصفری نماینده اراک گفت: چندی پیش شاهد توهین آقای روحانی به کمیسیون تلفیق بودیم و باید بگویم در ۴۰ سال گذشته این اولین بار است که رییس‌جمهور کشور علیه کمیسیون تلفیق مجلس صحبت کرده و این نشان‌ دهنده این است که کمیسیون اقداماتی انجام داده که به مذاق رییس‌جمهور خوش نیامده است.

این نماینده اصولگرا افزود: ما در کمیسیون تلفیق برای اولین بار به‌دنبال شفاف‌سازی بودجه بودیم و قصد داشتیم بودجه‌ها، حقوق‌ها و درآمد‌های پنهان را مشخص کنیم؛ حتی به‌دنبال مشخص کردن واگذاری‌های پنهان و همچنین روشن شدن برداشت پول از صندوق توسعه ملی رفتیم. این‌ها اسباب ناراحتی رییس‌جمهور را دربرداشته است، چون ۴۰ سال بعد از انقلاب تا به امروز هیچ‌وقت کمیسیون تلفیق اینقدر دقیق بودجه را بررسی و کالبد شکافی نکرده بود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: آقای روحانی می‌خواست ما چشم و گوش بسته، بودجه را تایید و تصویب کنیم، ولی واقعاً این بودجه عملیاتی و اجرایی نبود و اگر این تغییرات و اصلاحات را انجام نمی‌دادیم، هم بودجه محقق نمی‌شد و هم کسری بودجه جدی‌ای را به‌دنبال داشت.

 

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: بخش زیادی از درآمد‌هایی که دولت در بودجه آورده بود، قابل محقق شدن نبود، لذا نگاه کمیسیون تلفیق به بودجه اصلاً رویکرد سیاسی نداشته و ما به‌دنبال تصویب بودجه سیاسی نبودیم، بلکه به‌دنبال تصویب بودجه‌ای اصلاحی و عملیاتی هستیم. از این‌ رو ناراحتی رییس‌جمهور و تیمش این است که ما پشت پرده‌های بودجه را عیان کردیم.

آصفری یادآور شد: در مورد بورس هم مجلس منتظر است تا ببیند دولت چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد و اگر ببینیم دولت برنامه مشخصی ندارد حتماً دولت را ملزم به ساماندهی بورس خواهیم کرد. دولت تاکنون اشتباهاتی را انجام داده که باعث شده بسیاری از شرکت‌های دولتی پول‌شان را از بورس خارج شوند و پول هنگفتی از مردم را با خود ببرند.

وی در ادامه عنوان کرد: توقع ما از دولت این است که به فکر جیب مردم باشد، چون بسیاری از مردم خانه، ماشین و… خود را فروختند و اگر الان دولت به بازار بورس کمکی نکند مطمئناً مجلس وظیفه خود را انجام خواهد داد.

نماینده اراک افزود: ما امیدواریم وعده آقای واعظی عملیاتی شود و بازار بورس را سر و سامان دهند، چون بعد از گذشت هفت ماه همچنان وضعیت بورس آشفته و منفی است و مردم امید خود را از دست داده‌اند.

آصفری گفت: مجلس خانه مردم است، پس باید پیگیر دغدغه‌های مردم باشد و امیدوارم دولت دست از شعار و گفتاردرمانی بردارد، چون این مسائل بورس را سبز نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است فضای تقابل بین مجلس و دولت، روی بررسی بودجه در صحن علنی مجلس تاثیر بگذارد؟ گفت: ما به‌دنبال تسویه حساب سیاسی نیستیم. ما مصلحت مردم را می‌خواهیم و این عامل رد یا تصویب بودجه است. از این‌ رو موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور تاثیری در نظر نمایندگان برای رد یا تایید بودجه نخواهد داشت.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار