رئیس جمهور: اجباری برای مدرسه رفتن نیست!

در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها به‌خصوص در پایه دبستان به‌رغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست.

به گزارش رصد روز ، سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دیروز رسما آغاز شد، اما به شکلی متفاوت و در سایه سنگین نگاه‌های انتقادی والدین و جامعه پزشکی به نحوه بازگشایی مدارس. بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» از استقبال سرد والدین از بازگشایی مدارس به‌دلیل تناقض عملکردی وزارت آموزش و پرورش با آنچه در شیوه‌نامه ابلاغی درباره بازگشایی مدارس آمده، حکایت دارد و علاوه‌بر امتناع بسیاری از خانواده‌ها از آموزش حضوری فرزندانشان، برخی از کادر آموزشی هم دیروز از حضور در مدارس اجتناب کرده‌اند. از سوی دیگر جامعه پزشکی نیز بار دیگر نسبت به استمرار سیاست وزارت آموزش و پرورش در اصل قراردادن حضور فیزیکی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید هشدار داده‌اند.

به‌نظر می‌رسد تداوم این نگاه‌های انتقادی به سیاست وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی سال تحصیلی جدید، حسن روحانی را بر آن داشت تا دیروز در آیین افتتاح مدارس کشور، تاکید کند که اجباری برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس نیست.

رئیس‌جمهوری از این منظر با اشاره‌ای کوتاه به خواسته بسیاری از خانواده‌ها مبنی‌بر اینکه «نمی‌خواهند فرزند خود را به مدرسه بفرستند و می‌خواهند یک‌سال دیرتر به مدرسه بروند» گفت: «اگر مسوولان بهداشتی یا مردم نگرانی‌هایی دارند باید برطرف شود. ما نمی‌خواهیم افراد را با دستبند به مدرسه بیاوریم. ما وظیفه داریم که بگوییم مدرسه و کلاس درس آماده است، معلمان سر کلاس هستند و دانش‌آموز می‌تواند بیاید، اگر هم کسی مشکلی داشت و بیماری داشت و مریض بود می‌تواند نیاید و از فضای مجازی دنبال کند.»

روحانی در عین حال از  صداوسیما خواست وارد عمل شود و با حضور در مدارس، وضعیت رعایت پروتکل‌ها را به مردم نشان دهد.

بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» مؤید بخشی از حرف‌های رئیس‌جمهوری است؛ ظاهرا مدارس در بسیاری از نقاط کشور، به خانواده‌ها این اختیار را داده‌اند تا از میان دو گزینه حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس یا آموزش مجازی یکی را انتخاب کنند و اجباری برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان وجود ندارد.

در این میان اما یک نکته مورد انتقاد بسیاری از والدین قرار گرفته است؛ آنکه برنامه دانش‌آموزان برای آموزش مجازی به روشنی مشخص نشده و این موضوع به بلاتکلیفی خانواده‌ها در زمینه آموزش دروس فرزندانشان انجامیده است.

به‌نظر می‌رسد سال تحصیلی جدید، با تجربیات جدیدی برای کادرآموزش، خانواده‌ها و دانش‌آموزان همراه خواهد بود و بلاتکلیفی‌ها از موضوعی به موضوع دیگر انتقال می‌یابد.

پیش از این، آنچه خانواده‌ها را در بلاتکلیفی قرار داده بود، اظهارات مقامات وزارت آموزش و پرورش مبنی‌بر آموزش حضوری دانش‌آموزان بود حال آنکه بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، قرار بر این شده بود که مدارس براساس وضعیت کرونایی منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند به سه شیوه بازگشایی شوند؛ یعنی آموزش دانش‌آموزان در مناطق قرمز به‌طور کامل غیرحضوری، در مناطق زرد، نیمه حضوری و در مناطق سفید حضوری و عادی باشد. اما به یکباره و با اظهارات وزیر آموزش و پرورش، سیاست این وزارتخانه به نحوی دیگر اعلام شد.

همین موضوع انتقاد جدی سازمان نظام پزشکی کشور را به‌دنبال داشت. این سازمان  روز گذشته نیز نسبت به بازگشایی مدارس در کشور هشدار داد. یک روز پس از ارسال نامه‌ای از سازمان نظام پزشکی به ستاد ملی مبارزه با کرونا، رئیس کل نظام پزشکی کشور این بار در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تاکید کرد.

محمدرضا ظفرقندی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط قرمز و هشدار استان‌ها و تاکید آموزش و پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح و نگرانی خانواده‌ها و جامعه پزشکی آورده است: «علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.»

در این نامه همچنین تاکید شده که «در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها به‌خصوص در پایه دبستان به‌رغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست.»

رئیس کل نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به آنچه در روزهای اخیر تناقض آشکار سیاست وزارت آموزش و پرورش با شیوه‌نامه ابلاغی خوانده می‌شود، در ادامه این نامه نوشت: «موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیر‌علمی و دارای تناقض است. اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و بنابراین عدم‌حضور دانش‌آموزان در ایام علامت‌دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری و رفت و آمد دانش‌آموزان و… نیز مزید برعلت است.»

البته هشدارهای جامعه پزشکی به این نامه محدود نمانده است؛ یکی از پزشکان فوق‌تخصص بیمارستان مسیح دانشوری نیز دیروز با انتقاد به بازگشایی مدارس گفت: اگر مسوولان صحنه‌های مرگ بیماران کرونایی را می‌دیدند مدارس را باز نمی‌کردند. محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه شهید بهشتی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام درباره بازگشایی مدارس گفت: ما صحنه‌های بسیار بسیار فجیعی را در زمینه مرگ و میر کرونا دیدیم، که اگر این صحنه‌ها را مسوولان می‌دیدند اجازه بازگشایی مدارس را نمی‌دادند.

او با بیان اینکه «اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم» ادامه داد: این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند غلط است. دانش‌آموزان با جثه بزرگتر و نوجوانان به راحتی به این بیماری مبتلا می‌شوند.»

تهدید وزیر به استیضاح

نگرانی‌ها درباره بازگشایی مدارس، به مجلسی‌ها هم سرایت کرده است؛ این نگرانی‌ها حتی به تهدید وزیر آموزش و پرورش به استیضاح یا سوال نیز  منجر شده است. گواه این مدعا، توییت ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس است. او دیروز در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب‌زدگی در بازگشایی مدارس بدون تامین زیر‌ساخت‌ها مخصوصا در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است. ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش‌آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست‌ ندارند! منتظر سوال و استیضاح باشید.» از سوی دیگر، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس هم در توییتی عدم توانایی مدارس در رعایت دقیق پروتکل‌ها را برای سلامتی دانش‌آموزان خطرآفرین دانست و نوشت: با اینکه معتقدیم هیچ چیز به اندازه آموزش حضوری موثر نیست، اما رفتارهای ناشناخته ویروس کرونا و عدم توانایی مدارس در رعایت دقیق پروتکل‌ها می‌تواند سلامت آینده‌سازان کشور را به خطر بیندازد. دولت باید تا رسیدن به یک شیوه‌نامه دقیق، از اتخاذ تصمیم‌های خلق‌الساعه پرهیز کند.

افزایش ۸ درصدی ترافیک تهران

بازگشایی مدارس آن هم به صورت حضوری نه تنها بر افزایش تجمع در مدارس می‌افزاید، بلکه ترافیک شهری را نیز افزایش می‌دهد. دیروز در همین آغاز کار با وجود آنکه بسیاری از والدین از حضور فیزیکی فرزندانشان در مدارس سرباز زدند، ترافیک تهران به استناد گزارش سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت، ۸ درصد افزایش داشته و مناف‌هاشمی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران نیز احتمال افزایش ۱۵ درصدی ترافیک تهران تا پایان هفته را مطرح کرده است.

همچنین فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو دیروز همزمان با بازگشایی مدارس به «ایسنا» اعلام کرد: در ابتدای صبح روز شنبه گزارشی از وضعیت افزایش مسافران دریافت کردم که نشان می‌دهد ۱۰ درصد افزایش مسافران در مترو را داشتیم.

 

دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط