راه‌اندازی «مرکز مبادله ارز و طلا» رسمی شد

بانک مرکزی اعلام کرده که شورای پول و اعتبار بر اساس پیشنهاد این بانک مبنی بر اصلاح مقررات پیشین بازار متشکل ارزی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرده است. به گزارش رصد روز، شورای پول و اعتبار در جلسه ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱، مصوبه پیشین خ...

بانک مرکزی اعلام کرده که شورای پول و اعتبار بر اساس پیشنهاد این بانک مبنی بر اصلاح مقررات پیشین بازار متشکل ارزی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرده است.

به گزارش رصد روز، شورای پول و اعتبار در جلسه ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱، مصوبه پیشین خود در خصوص بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح و آن بازار را در سطح توسعه‌یافته‌ای به عنوان «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» ارتقا داد.

در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاح مقررات پیشین مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی مطرح و اصلاح شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اصلاح مقررات مورد اشاره به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.

محمدرضا فرزین از ابتدای روی کار آمدن به سمت رئیس کل بانک مرکزی، موضوع تشکیل این مرکز را مطرح کرد و در همین راستا، تغییراتی در عرضه، فروش و نرخ‌گذاری ارز و سکه را کلید زد و در همین راستا، تمام قیمت‌های متنوع بازار متشکل ارزی را از این سامانه حذف کرد تا تنها دو نرخ برای دلار و یورو در تابلوی این بازار باقی بماند.

با مصوبه شورای پول و اعتبار، حالا تشکیل مرکز مبادله ارز و طلا رنگ و بوی رسمی‌تری به خود گرفته است تا آنطور که بانک مرکزی تاکید کرده، بازارساز روند مداخله خود در بازار را پررنگ‌تر کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار