رخداد ۱۸ خُردلرزه در محل تلاقی گسل‌های “مشا”و “فیروزکوه”/اعلام مرجع رسمی اظهارنظر درباره گسل‌ها

به اعتقاد محققان لرزه زمین ساخت رخداد خوشه‌ای خردلرزه‌ها در جنوب فیروزکوه، در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری بخش خاوری شهر تهران بوده که پهنه تلاقی قطعه خاوری گسل "مشا" با بخش باختری پهنه گسلی "فیروزکوه" بوده است.

به گزارش رصد روز ، به اعتقاد محققان لرزه زمین ساخت رخداد خوشه‌ای خردلرزه‌ها در جنوب فیروزکوه، در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری بخش خاوری شهر تهران بوده که پهنه تلاقی قطعه خاوری گسل “مشا” با بخش باختری پهنه گسلی “فیروزکوه” بوده است.

دکتر شهریار سلیمانی‌آزاد، پژوهشگر لرزه زمین‌ساخت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به رخداد بیش از ۱۸ خردلرزه به شکل خوشه‌ای در طی روزهای گذشته در جنوب فیروزکوه استان تهران، گفت: در ابتدا لازم است تاکید کنم جامعه علمی و مردم بهتر است تا هرگونه اظهارنظر پیرامون فعال شدن یا فعال بودن گسل‌ها را فقط از مرجع تخصصی آن یعنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و نیز متخصصان لرزه زمین‌ساخت دریافت کنند نه از مراجع دیگر.

وی ادامه داد: گستره رومرکزی این فوج زمینلرزه‌های ریز در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری بخش خاوری شهر تهران بوده که پهنه تلاقی قطعه خاوری گسل “مشا” با بخش باختری پهنه گسلی “فیروزکوه” است.

سلیمانی خاطر نشان کرد: فاصله محل رخداد این خردلرزه‌های متمرکز با پهنه رومرکزی زمینلرزه ۱۹ اردیبهشت ماه گذشته به بزرگی پنج و یک دهم و پسلرزه‌های متعاقب آن (در انتهای باختری قطعه خاوری گسل مشا) بیش از ۴۰ کیلومتر است.

پژوهشگر لرزه‌زمین ساخت و متخصص پالئوسایزمولوژی –تکتونیک جنبای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه جنبایی لرزه‌ای متوالی این دو مورد اخیر زلزله فیروزکوه موجب ایجاد نگرانی در مورد احتمال رخداد زمینلرزه‌ای بزرگ بر روی این قطعه گسلی بزرگ و اصلی تقریبا خاوری-باختری شده است، یادآور شد: با بررسی دقیق‌تر محل رومرکز خوشه خردلرزه‌های اخیر در جنوب فیروزکوه، ارتباط آن با پهنه گسلی NE-SW فیروزکوه می‌تواند منطقی باشد.

وی اظهار کرد: این پهنه تلاقی گسلی، در چند سال پیش نیز تجربه گر رخداد چنین فوج زمینلرزه‌های کوچکی بوده که خوشبختانه زمینلرزه بزرگی نیز در پی نداشت. با این وجود، مساله خطرناک بودن قطعات مختلف گسل مشا، گسل فیروزکوه و دیگر گسل‌های جنبای پیرامون و درون تهران همواره به قوت خود باقی بوده و هست؛ چرا که گواه این مطلب سابقه لرزه‌خیزی به ثبت رسیده از آنها است.

این محقق لرزه زمین ساخت سازمان زمین شناسی تاکید کرد: نکته قابل تامل برای تیم‌های تخصصی و فنی در تهران را شاید بتوان موضوع گسل‌های حوضه دور و نزدیک و اثرات متفاوت زمینلرزه‌های آنها بر روی ساخت‌وسازهای کوتاه و بلندمرتبه انجام شده بر روی آبرفت‌های ضخیم تهران عنوان کرد که مسلما نیازمند توجه ویژه است.

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط