رشد درآمدهای تسهیلاتی بانک سرمایه

به گزارش اختصاصی رصد روز، یکی از مهمترین ترازهای سنجش و ارزیابی بانکهای کشور تغییر در میزان درآمدهای عملیاتی است که از محل عملیات بانکی حاصل می شود. این موضوع خصوصاً در سالهای گذشته که به سبب شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بانکها را به سمت بنگ...

به گزارش اختصاصی رصد روز، یکی از مهمترین ترازهای سنجش و ارزیابی بانکهای کشور تغییر در میزان درآمدهای عملیاتی است که از محل عملیات بانکی حاصل می شود. این موضوع خصوصاً در سالهای گذشته که به سبب شرایط حاکم بر اقتصاد کشور بانکها را به سمت بنگاهداری سوق داده نمود بیشتری پیدا می کند. از دیگر نکات با اهمیت در کسب درآمدهای عملیاتی کاهش قدرت نقدینگی است که عملاً چرخه مالی بانکها را با چالش روبرو می کند. جدا از ارزیابی نوع روابط بانکها با شرکتهای زیرمجموعه باید پذیرفت که عمده مشتریان بانکها مردم هستند که این روزها بیش از هر زمانی ارتباطشان با شبکه بانکی توسعه پیدا کرده.

رقابت بانکها در ارائه خدمات، تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات، سود سپرده ها، درآمدهای کارمزد و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال باعث شده تا هر تغییری در نوع تعامل بانکها با مشتریان در تراز مالی آنها و به طور ویژه در درآمدهای عملیاتی بروز و ظهور داشته باشد. این گزاره بدین معنی نیست که همه بانکها باید با یک متر و معیار در ارائه خدمات سنجیده شوند هرچند که خدمات بانکی در همه بانکها شباهت های زیادی به هم دارد اما باید در ارزیابی بانکها ظرفیت سنجی منطقی حاکم باشد. از این منظر بررسی درآمدعملیاتی بانکها منطقی و قابل استنادست.

یکی از ردیف های مهم تحقق درآمدهای عملیاتی درآمد تسهیلاتی است که ارتباط مستقیم با میزان و کیفیت پرداخت تسهیلات دارد. بررسی ها نشان مید هد که بانک سرمایه در شش ماهه نخست امسال موفق به تحقق ۲ هزار میلیارد درآمد از محل پرداخت تسهیلات شد.

رشد ۳۰ درصدی درآمدهای بانک سرمایه از محل پرداخت تسهیلات اعطایی در شرایطی حاصل می شود که این بانک در پایان سال قبل موفق به خلق ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال درآمد از محل تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی شده بود که درآمد تسهیلاتی بانک ۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال دیده می شد. گفتنیست در ۶ ماهه سال قبل بانک سرمایه یک هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال درآمد تسهیلاتی شناسایی کرده بود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط